9
anonymous geeft "The Fall - Seizoen 2" een 9.
Geschreven door anonymous op 14 Mei 2015.
0
0

The Fall - Seizoen 2

De koppen in de Britse media logen er niet om: ‘Meesterlijk en beangstigend’, ‘Schokkend maar boeiend’ en ‘Het meest dodelijke kat-en-muisspel op televisie’. Kortom, de vijfdelige BBC-thriller The Fall was een groot succes. Niet alleen in de pers; de eerste buitenlandse serie van de Vlaamse regisseur Jakob Verbruggen was ook een echt kijkcijferkanon. Dat is op zich ook niet zo moeilijk; kat-en-muisspelletjes doen het in crime per definitie goed. Kijk maar naar het succes van The Killing, The Bridge en Wire in the Blood. Maar dat doet niets af aan het werk van Verbruggen.

Het verhaal is aangenaam eenvoudig: DSI Stella Gibson (Gillian Anderson, The X-Files) van de Londonse Metropolitan Police wordt naar Belfast gestuurd om een doorbraak te forceren in een reeks onopgeloste misdrijven. De dader die zij zoeken blijkt Paul Spector (Jamie Dornan, Once Upon a Time, Fifty Shades of Grey) te zijn, therapeut en ogenschijnlijk een perfecte familieman. Maar dat weet Gibson nog niet en daardoor heeft de kijker voortdurend een voorsprong op het politieteam. ‘Dramatic irony’ heet dat; een verteltrant die, mits goed uitgevoerd, de kijker (of lezer) regelmatig op het puntje van zijn stoel zet. En dat gebeurt hier dus aan de lopende band. Helaas eindigt seizoen 1 nogal onbevredigend: Spectors laatste poging tot moord mislukt en hij lijkt de dans te ontspringen. Met vrouw en kinderen vertrekt hij voor een vakantie in Schotland, Stella Gibson met lege handen achterlatend; en de kijker evenzeer.

Dit is op zich geen bijzonder fenomeen; ook de serie Hinterland bijvoorbeeld eindigt met een aantal losse draadjes. Dat heeft alles te maken met de zuinige voorzichtigheid van de Britse productiemaatschappijen, die immers maar moeten afwachten of een nieuwe serie aanslaat. Op het moment dat het eerste seizoen van The Fall gedraaid werd, was dat nog niet duidelijk. Die duidelijkheid kwam er echter al snel en krap twee jaar later verscheen aflevering 1 van seizoen 2 op televisie.

Het format is niet ingrijpend gewijzigd: Gibson jaagt nog steeds op Paul Spector, zij het dat zij uiteindelijk zijn identiteit achterhaalt. Maar daarmee heeft zij hem nog steeds niet te pakken; de kat heeft haar klauwen nog steeds niet in de muis gezet. Het is inmiddels een jaar later. Spector is terug uit Schotland en probeert de sporen die hij in het verleden heeft achtergelaten, voorgoed uit te wissen. Daarbij gaat zijn aandacht onder meer uit naar een oude vriendin, met wie hij een sm-achtige relatie onderhield, en naar Liz Tyler, die zijn hulp inriep omdat zij het leven met haar gewelddadige man niet langer aankon. Door Spectors toedoen woont zij sinds enige tijd met haar kinderen in een blijf-van-mijn-lijfhuis. Maar James Tyler is er de man niet naar om dat zo maar over zijn kant te laten gaan en als hij er achter komt wie voor de scheiding van tafel en bed verantwoordelijk is, heeft Spector plotseling twee vijanden. Dat blijkt uiteindelijk een ongelijke strijd.

Dat ik de loftuitingen uit de Britse pers deel, zal duidelijk zijn. Toch is er best nog wel wat op seizoen 2 aan te merken. De vervlechting met het eerste seizoen is behoorlijk sterk, maar die voorgeschiedenis wordt voor de kijker die met seizoen begint, onvoldoende duidelijk uit de doeken gedaan. En dan is het niet eenvoudig om volledig van het verhaal te kunnen genieten.
Het tweede seizoen van The Fall eindigt bijna net zo onbevredigend als het eerste, maar de Fall-fans kunnen gerust zijn: de contracten voor een derde seizoen zijn inmiddels ondertekend. Het speculeren over dat verhaal kan dus beginnen. Komen we eindelijk meer te weten over het verleden van Paul Spector – waarom ontwikkelde hij zich tot een seriemoordenaar? – biedt het verleden van Stella Gibson voldoende stof voor een boeiend vervolg? Want dat zij een vrouw met een verhaal is, zo veel werd in seizoen 1 al wel duidelijk. Wordt de jonge en aantrekkelijke DS Tom Anderson haar ‘toy boy’ of blijft ze wie ze was: een niet meer zo jonge vrouw die haar kwetsbaarheid achter een masker van professionaliteit verbergt? En die uiteindelijk teruggaat naar London, niet als een ander mens, maar als de hoofdinspecteur die ze al was en die gewoon weer een volgende klus aanpakt. Ik kan in ieder geval niet wachten tot seizoen drie uitkomt.
Volg The Fall
Episode Six
Episode Six