6
Bartwin v/d Pols geeft "The Driver - Complete serie" een 6.
Geschreven door Bartwin v/d Pols op 27 september 2015.
0
0

The Driver - Complete serie

Vince McKee (The Field of Blood, The Walking Dead) is taxi chauffeur van beroep en uitgeblust van zijn leven tot nu toe. Hij rijdt zijn ritjes voor een mager loontje, als hij thuis komt treft hij een opstandige tienerdochter en een afwezige vrouw aan en dan is er ook nog een zoon die niet meer thuis wil komen. Dan krijgt hij een belletje dat zijn oude jeugdvriend Colin Vine (Ian Hart, Boardwalk Empire) net uit de gevangenis is gekomen. Colin weet wel iets om wat spanning terug te brengen in het saaie leventje van Vince: chauffeur op afroep te zijn voor een schimmige zakenvriend van Colin. Een ideale oplossing voor het nijpende geldtekort binnen zijn gezin en ook nog eens gemakkelijk verdiend…toch?

The Driver
© BBC One

Uiteraard blijkt niet alles zonneschijn onder de hemel en al snel leert Vince dat “once you’re in, you can’t get out”. Of zoals zijn baas The Horse (Colm Meaney, Con Air, Hell on Wheels) hem toelispelt: “Het gaat altijd goed. Het gaat alleen mis... als mensen niet doen wat ze moeten doen”.
The Driver lijkt qua verhaallijn sterk op actie films als The Transporter, waar actieheld Jason Statham werd verteld om nooit in het pakketje kijken en dit uiteraard wel deed. Deze mini-serie verschilt in die zin dat schrijver Daniel Brocklehurst (Exile, Ordinary Lies) meer tijd uittrekt voor de morele consequenties van deze bijbaan. Vince McKee vindt het steeds moeilijker om zijn opspelende geweten te sussen met de bankbiljetten en de mooie auto die bij de bijbaan horen. Ook thuis rommelt het flink dankzij een heftig drama binnen het gezin. En als hij dan probeert de beide werelden in balans te houden gaat dit (op voorspelbare wijze) mis.

En dit is ook het minpunt bij het kijken van deze serie.

“Het gaat altijd goed. Het gaat alleen mis... als mensen niet doen wat ze moeten doen”.

Het zit Vince McKee bepaald niet mee. Niet alleen had hij een erg vervelend leven bij het begin van de serie, gedurende de drie uur wordt dit er niet beter op. Eigenlijk pakken al zijn keuzes verkeerd uit. Logisch misschien gezien de dubieuze morele keuzes maar zelfs als hij het goed probeert te doen pakt het erg slecht uit. En dat maakt het tot een vervelende kijkervaring: je leeft mee met Vince maar het is allemaal zo dramatisch dat je als kijker ook maar weinig geloof houdt op een verbetering. Pas tegen het einde van de laatste aflevering is er een glimmer van hoop maar tegen die tijd is de kijker al redelijke murw geworden van alle ellende.

Dat wil niet zeggen dat The Driver een slecht eindresultaat kent. Vince McKee weet zich op innemende wijze door de tegenslagen heen te werken en er is voldoende ruimte in de serie om alle verhaallijnen wat ruimte te geven.

The Driver
© BBC One

Uiteraard zijn er ook actiescènes waarin Vince kan laten zien dat hij vaardig is in het rondscheuren in zijn “getaway car”. Tot slot heeft de serie in de kern een menselijk uitgangspunt waar iedereen zich wel in kan vinden: een gezin dat uit elkaar valt door tegenslagen en een vader die alles op alles zet om dit te repareren. Misschien is het daarom wel juist zo spijtig dat hem zo weinig succes wordt gegund.
Volg The Driver
Episode 3
Episode 3