6
anonymous geeft "The Cosmopolitans - Eerste aflevering" een 6.
Geschreven door anonymous op 23 september 2014.
0
0

The Cosmopolitans - Eerste aflevering

Een serie over jonge expats in Parijs. Aan de lokatie en de beelden zal het dus zeker niet liggen. Parijs komt sprookjesachtig over in The Cosmopolitans. Het wordt voor de kijker meteen duidelijk waarom iemand ervoor zou kiezen om te gaan werken in Parijs. Of de kijker er voor zal kiezen om de avonturen van deze personages te volgen moet nog blijken. Chloe Sevigny (Big Love) en Adam Brody (The O.C) hebben rollen te pakken in deze pilot. Herkenbare gezichten, dus. Toch ontbreekt er (nog) iets dat de kijker naar het scherm trekt. Whit Stillman is een goede regisseur. Je mag dus vertrouwen hebben dat The Cosmopolitans uiteindelijk haar weg weet te vinden. De pilot is alleen wat minder belovend.

De pilot gaat over jonge expats die wonen en werken in Parijs. Het zijn succesvolle mensen in de bloei van hun leven. Hun liefdesleven wil nog niet zo vlotten. Het zijn wel mensen die hun zaakjes op orde hebben, dus in de liefde zal een beetje geluk wel hun kant op mogen waaien. Veel gebeurt er verder niet. Voornamelijk zien wij mensen die praten over het leven, vroegere ervaringen en hun toekomst. Wij zien mensen die hun draai proberen te vinden in Parijs en vriendschappen proberen aan te gaan.

Het probleem van The Cosmopolitans is dat de personages niet echt likable zijn (er is geen personage waar je voor warm loopt of een personage die eruit springt). De personages komen wat stijf en pretentieus over. De hoeveelheid expositie, die in het begin van de pilot wordt geleverd, is minder. The Cosmopolitans vertelt vooral meer dan het laat zien. Achtergrondinformatie leveren is begrijpelijk, maar het moet wel zo gepresenteerd worden dat het wat toevoegt. Het moet niet afleiden. Dat is hier wel het geval.

En toch zie je in alles dat The Cosmopolitans goed gemaakt is. De regie is distinctief en brengt wel de nodige flair in The Cosmopolitans. Whit Stillman’s werk doet een beetje denken aan het werk van Woody Allen. Dat is geen vervelende regisseur om mee vergeleken te worden. De kijker die meer neigt naar karakterontwikkeling en de nadruk op personages, mag aanschuiven voor deze pilot. Voor anderen zal dit wellicht te gemoedelijk zijn. Verhalen over sociale status en het geluk vinden in een artificiële setting, zijn vermoedelijk verhalen die The Cosmopolitans zal vertellen. Dit kan wel degelijk een boeiende examinatie worden van mensen die hun plek proberen te vinden.

The Cosmopolitans staat nu op een beoordeling van 3.5 (van de vijf sterren) op Amazon. Deze pilot scoort lager dan de andere nieuwe Amazon pilots. Maar toch maakt het zeker kans om in productie genomen te worden. The Cosmopolitans onderscheidt zich qua toon en stijl van de andere pilots van Amazon. Het zal wellicht interessant voor Amazon zijn om ook deze doelgroep aan te spreken. Hier zit, zeker dankzij Stillman, potentie in.
Volg The Cosmopolitans
Pilot
Pilot