5
Bartwin v/d Pols geeft "The Comedians - Eerste aflevering" een 5.
Geschreven door Bartwin v/d Pols op 19 Mei 2015.
0
0

The Comedians - Eerste aflevering

The Comedians is een comedyserie die via de inmiddels bekende mockumentary sitcom opzet (zie: The Office, Parks and Recreation, etc.) is gemaakt. Oftewel: er wordt een nep-documentaire gemaakt over de start van een nieuwe sketch show (denk: Saturday Night Live) die door Billy Crystal (uiteraard bekend van vele series en films maar meest bekend vanwege die ene restaurantscène uit When Harry met Sally) is bedacht en draait om hem. De naam? The Billy & Billy show. Al snel blijkt echter dat de netwerkzender FX andere ideeën heeft over de opzet van zijn show. De netwerkzender ziet zijn show zeker wel zitten maar ziet hem graag samenwerken met een nieuw aanstormend comedytalent, Josh Gad (o.a. 1600 Penn). Oftewel: The Billy & Josh show.

In deze pilot aflevering worden we meegenomen in de maanden voorafgaand aan de eerste opnames voor de pilot waarbij we er al snel achter komen dat het Josh gedeelte er niet vrijwillig bij is gekomen. De aflevering maakt regelmatig sprongen tussen de sketches uit de show en tussen de gebeurtenissen buiten de show om waaronder het ongemakkelijke etentje waarbij ze elkaar voor het eerst ontmoeten, gesprekken met hun vertegenwoordigers en perikelen rondom de cast en crew van de show.

Uiteindelijk zijn de twee tot elkaar veroordeeld. Ze willen niet met elkaar werken maar hebben wel allebei hun redenen om de sketch show te laten slagen. Uit deze wrijving ontstaan geregeld ongemakkelijke momenten en grappige misverstanden. Zo wil Billy Crystal om de zaken weer enigszins vlot te trekken een oude bekende van hem (een regisseur met wie hij eerder gewerkt heeft) er weer bij halen maar die blijkt inmiddels zelf ook de nodige veranderingen door te hebben gemaakt, wat dan weer tot een verrassende rentree leidt.

De pilotaflevering van The Comedians verbindt twee comedyprofessionals aan elkaar, de ervaren Billy Crystal en de belofte Josh Gad. De aflevering zelf kenmerkt zich door veel improvisaties tussen de beide heren en het regelmatig schakelen tussen de fictieve Billy & Josh show en de mockumentary. Als kijker is dit even wennen. Daarbij zijn niet alle grappen geslaagd. Tenslotte ben je net gewend aan de opzet van een scène en de daarbij behorende humor (bijvoorbeeld een improvisatie scène) en dan wordt er weer geschakeld naar een heel andere scène en vorm van humor (sketch). Dat gaat soms ten koste van de beleving van de kijker.

The Comedians lijkt in de eerste aflevering met hagel te schieten: mockumentary, improvisatie, sketches, stukje drama, kluchtige misverstanden, het komt allemaal binnen 23 minuten langs. En in lijn met een hagelschot landt een gedeelte wel, een gedeelte enigszins en gedeelte totaal niet.
Daarnaast hangt veel af van de wisselwerking tussen Billy Crystal en Josh Gad en net als de plot van de serie blijkt dat nog even ongemakkelijk. Of The Comedians een succes gaat worden is dus nog even afwachten. Op basis van deze eerste pilot denk ik dat de serie geen lang leven is beschoren.
Volg The Comedians
Partners
Partners