9
anonymous geeft "The Comeback - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door anonymous op 21 juli 2014.
0
0

The Comeback - Seizoen 1

Een van de redenen waarom ik recensies schrijf is om men meer inzicht te geven in televisieproducties. Dat geeft men een andere context en hopelijk een andere visie op het materiaal. Daarnaast wil ik men graag wijzen op sterke kwalitatieve series die zij misschien zelf over het hoofd hebben gezien. Televisiekritiek is er om men te informeren, nieuwe inzichten te bieden en te wijzen op wat werkt en wat niet. The Comeback is zo een serie waar ik als kritische televisieliefhebber helemaal dol op ben. Het is het type serie dat haar tijd ver vooruit was, maar ongelofelijk goed is. HBO cancelde de serie na één seizoen, maar onlangs kondigde de zender aan dat er een nieuw seizoen komt.

The Comeback gaat over televisiester Valerie Cherish (Lisa Kudrow, Friends) die haar beste tijd wel heeft gehad. Valerie is vergane glorie en zij probeert wanhopig vast te houden aan het verleden. Om haar terugkeer te vieren wordt haar een realityserie aangeboden en zij krijgt een klein rolletje in de nieuwe serie Room and Bored. Valerie komt terecht in een wereldje waar zij vast probeert te houden aan haar oude status, een status die niet meer opgaat. In dertien afleveringen zien wij kijkers hoe Valerie wordt behandeld, hoe zij zich probeert staande te houden in deze wereld en hoe haar realityserie vorm krijgt.

The Comeback is het type serie dat aanvankelijk niet geheel wordt begrepen, maar in achteraf de hemel in wordt geprezen. En dat is jammer, want de serie is briljant! Op zeer pijnlijke wijze schetst The Comeback een beeld van de reality-wereld en van de televisiewereld. Vooral de reality-wereld waar men zich enorm voor schut zet voor faam wordt genadeloos op de hak genomen. Jezelf blameren is tegenwoordig de snelste manier om bekend te worden, iets waar The Comeback al negen jaar geleden kritisch naar keek. De serie toont hoe men vast probeert te houden aan het verleden en hoe men moeite heeft om te accepteren dat roem snel kan vergaan. The Comeback toont aan hoe opportunistisch deze wereld is en dat talent niet altijd ter zake doet zolang je de juiste mensen maar kent. Het is een pijnlijke satire die je ongemakkelijk laat voelen, die je schaamte laat voelen en die je confronteert met de oppervlakkigheid van deze wereld.

Lisa Kudrow speelt de sterren van de hemel en persoonlijk vind ik deze rol nog indrukwekkender dan haar iconische rol in Friends. Mevrouw Kudrow laat de kijker zéér regelmatig ongemakkelijk voelen en je hebt vaak te doen met haar personage. Het is gewoon pijnlijk wat men wil slikken om maar in dat wereldje te kunnen blijven vertoeven en welke desillusies men heeft. Je krijgt heel goed mee welke ja-knikkers er rond lopen in deze wereld en dat juist de mensen om je heen wel wat kritischer mogen zijn om jou te behoeden voor misstappen. The Comeback is gewoon een zeer goed gemaakte en geschreven serie die je aan het denken zet en je een ander beeld geeft over dit wereldje dat iedereen zo fantastisch vindt. Dat maakt deze serie zo geslaagd. The Comeback is een must voor de liefhebber van het betere seriewerk.

De seizoensfinale is zo pijnlijk confronterend en toont perfect aan dat in de schijnwerpers staan anders kan uitpakken dan jijzelf voor ogen hebt. Negatieve publiciteit is eveneens publiciteit en ook daarmee kun je je doel bereiken. Maar ten koste van wat? Het tweede seizoen gaat in de herfst in première en telt zes afleveringen. Daar ben ik zeer blij om, want dit is een serie die het verdient. De toen opkomende acteurs als Malin Akerman (Trophy Wife) en Kellan Lutz (Hercules) zijn nu sterren en het is zeer interessant hoe dat alles vorm gaat krijgen in het aankomende seizoen. Ik ben er in ieder geval bij om verslag te doen deze herfst. Dit is essentiële televisie!
Volg The Comeback
Valerie Gets What She Really Wants
Valerie Gets What She Really Wants