6
anonymous geeft "The Bletchley Circle - Seizoen 2" een 6.
Geschreven door anonymous op 24 februari 2016.
0
0

The Bletchley Circle - Seizoen 2

Dolle mina’s avant la lettre: zo zou je de hoofdrolspeelsters in de Britse serie ‘The Bletchley Circle’ met enige fantasie kunnen noemen. De serie speelt in het begin van de jaren vijftig, als de gevolgen van de Tweede Wereldoorlog nog dagelijks voelbaar zijn; voedsel en vooral luxe artikelen zijn schaars. In tenminste één opzicht is de Britse samenleving echter veranderd: vrouwen, die er tijdens de oorlog in belangrijke mate voor verantwoordelijk waren dat ‘life went on as usual’, zijn terug geplaatst in de rol die zij sinds al eeuwen speelden, namelijk die van huisvrouw, moeder en echtgenote. En die rol past Anna, Millie, Jean en Lucy niet meer zo. In seizoen 1 leidde dat er al toe dat zij steeds meer de rol van speurneus gingen spelen en uiteindelijk, dankzij de expertise opgedaan in Bletchley Park, een reeks van moorden konden oplossen; in serie 2 gebeurt hetzelfde.

Het tweede seizoen van The Bletchley Circle bestaat uit twee verhalen: ‘Blood On Their Hands’ en ‘Uncustomed Goods’. In het eerste verhaal gaan de dames tot het uiterste om oud-Bletchley Park collega Alice Merren (Hattie Morahan, Eternal Law) van de strop te redden. Ze wordt verdacht van de moord op John Richards (Paul McCann, Doctor Who), een bekend wetenschapper en al enige tijd haar minnaar, en hoewel de bewijslast uiterst sober is, weigert zij zichzelf te verdedigen. De verbeten zoektocht van de vier dames leidt uiteindelijk tot de ontdekking van een bijzonder delicate en daardoor levensgevaarlijke operatie waarin de Britse regering een dubieuze rol speelt. Een tegenstander van formaat en vanaf het moment dat de vriendinnen dat ontdekken, lijkt hun missie kansloos.

In ‘Uncustomed Goods’ staat, hoe kan het ook anders, de zwarte handel centraal. Deze keer is het Millie (Rachel Stirling, Boy Meets Girl) die zich in de nesten werkt. Millie heeft nog heel hele leven ‘the wild side of life’ gekozen en dat lijkt haar nu op te breken. Ze heeft samen met ene Jasper (Rob Jarvis, Hustle) een handeltje opgezet dat haar in eerste instantie geen windeieren lijkt te leggen. Maar als zij ontdekt dat Jasper zijn hebzucht niet in toom kan houden en dat uiteindelijk met de dood moet bekopen, loopt ook haar leven gevaar. Alleen in eendrachtige samenwerking met haar vriendinnen lukt het haar uiteindelijk de dans te ontspringen.

The Bletchley Circle’ wordt wel gezien als een eerbetoon aan de vrouwen die tijdens en na de Tweede Wereldoorlog belangrijk waren voor (de wederopbouw van) de Britse samenleving maar door historici te gemakkelijk over het hoofd werden gezien. In die categorie horen ook andere Britse series als ‘Call The Midwife’ en ‘Landgirls’ thuis. Dat levert per definitie verhalen op met een hoog Libelle-karakter; The Bletchley Circle is dan ook zeker geen spannende detective, maar een ‘feel good-thriller’ waarin het toeval regelmatig een handje toesteekt om de hoofdrolspelers te helpen hun op zich niet ongevaarlijke missie te volbrengen. In seizoen 2 nog meer dan in het eerste seizoen. De echte thriller-fan zal dan ook ongetwijfeld al snel overschakelen naar een andere zender. Wie echter geïnteresseerd is in de periode van de Wederopbouw, die historisch gezien buitengewoon interessant genoemd wordt, en dan meer speciaal die in Engeland, komt ook met dit tweede seizoen volop aan zijn trekken.
Volg The Bletchley Circle
Uncustomed Goods (2)
Uncustomed Goods (2)