9
anonymous geeft "The Blacklist - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door anonymous op 15 Mei 2014.
0
0

The Blacklist - Seizoen 1

Enige maanden geleden stopte ik de USB stick in de TV en selecteerde de eerste aflevering van The Blacklist. Na het kijken van aflevering twee ben ik echter gestopt. “Wat is dit ?”, vroeg ik mijzelf af. Een jonge vrouw wordt door een notoir FBI doelwit uitgekozen als de enige met wie hij contact wil hebben teneinde een serie komende ‘rampen’ in de kiem te smoren middels het random afwerken van een lijst. De heldin zien we vervolgens met een klein kind in een auto zitten die frontaal geramd wordt door een vrachtwagen en een regen van kogels over zich heen krijgt. U en ik zouden waarschijnlijk maanden moeten revalideren of op zijn minst enige tijd blootgesteld worden aan een of andere verwerkingstherapie, maar deze vrouw praat een uurtje later doodleuk in de keuken met haar man over een aanstaande adoptie van een kind. Net of ze een kleine wespensteek heeft gehad en wat azijn op een doekje de pijn heeft verdreven. ‘Niet mijn ding’, was mijn conclusie.

Inmiddels wat verder in de tijd, na alle 22 afleveringen gezien te hebben kan ik echter niet anders concluderen dan dat The Blacklist een schermklever van jewelste genoemd kan worden. Een top serie die zeker een tweede seizoen en wellicht meer verdiend. Het beoordelen van een serie heeft veel te maken met je voorkeuren qua thematiek, aanpak en uitbeelding, maar ook met de verwachting waarmee je aan een serie begint. Als liefhebber van het wat meer rauwe, realistische werk moest ik gewoon even in de modus ‘stripverhaal’ schieten om de serie ten volle te kunnen waarderen. Gelukkig maar, want The Blacklist biedt wel degelijk meer dan schier onmogelijk te overleven ongelukken en andersoortig cartoonesk vermaak. Het heeft meerdere verhaallijnen waarvan de gelaagdheid mij gaandeweg steeds meer is gaan boeien. Als je na 22 afleveringen nog steeds met vragen zit over ‘de ware aard der dingen’, mag je gerust concluderen dat de makers je als kijker serieus nemen. Ook een zeer belangrijke factor als het gaat om het beoordelen van de kwaliteit van een serie.

Raymond Reddington (James Spader, Boston Legal) is een langdurig door de FBI gezochte ‘vrije jongen’ die wereldwijd contacten heeft gelegd met diverse misdaadsyndicaten en criminelen van verschillend pluimage. Hij weet wat er in het wereldje omgaat en komt zich op een dag melden bij de FBI om zich over te geven. Nou ja, overgeven? Hij biedt aan de FBI te helpen met het oplossen van misdaden die nog gepleegd zullen gaan worden en waar hij - middels zijn diverse contacten- meer weet van heeft dan de FBI ooit zou kunnen dromen. Hij heeft wel een belangrijke voorwaarde. Hij wil namelijk alleen spreken met rookie agent Elizabeth Keen (Megan Boone, My Bloody Valentine). Elizabeth staat op het punt een kind te adopteren met haar partner Tom Keen (Ryan Eggold, Trophy Kids), maar haar drukke werkzaamheden bij de FBI zorgen ervoor dat ze steeds meer uit elkaar groeien.

Los van het afwerken van de zwarte lijst van Reddington ontspint zich een verhaal waarbij het woord ‘vertrouwen’ een hoofdrol speelt. Waarom wil Reddington alleen met Keen werken? Wat moet Tom met een kistje valse paspoorten en geld verstopt in zijn huis ? Wat heeft Reddington met de biologische vader van Elizabeth te maken? Wie is hij eigenlijk echt voor - en van Elizabeth? Welke krachten staan weer boven Reddington? Wie is er nog te vertrouwen?

De afzonderlijke gevallen op de lijst worden per aflevering goed uitgedacht behandeld, waarbij de meest bizarre moorden de revue passeren. Hier onderdoor loopt telkens het verhaal achter het verhaal. Namelijk de ware aard van Reddington en zijn relatie tot Elizabeth en haar vader. Daarnaast blijft de vraag actueel wie ‘Berlin’ is. De grote man achter de jacht op Reddington die we aan het eind even heel kort te zien krijgen. Wat is zijn relatie tot Reddington en Elizabeth en waarom mist hij een hand? Genoeg stof voor een vervolg dus. Ik vind de special effects ietwat gedateerd in de serie en Megan Boone vind ik bij tijd en wijle vlak acteren, maar dat wordt ruimschoots goed gemaakt door de schitterende vertolking van Reddington door James Spader, wat een acteur, wat een uitstraling !

The Blacklist toont maar weer eens aan dat je op verschillende manieren op het verkeerde been gezet kunt worden. Beginnend bij het besluit om de serie wel of niet verder te kijken van de kijker zelf. Gaat dat zien, gaat dat zien!!
Volg The Blacklist
Raymond Reddington: Good Night (2)
Raymond Reddington: Good Night (2)