anonymous geeft "The Blacklist - Seizoen 1 (Eerste deel)" een 10.
Geschreven door anonymous op 3 januari 2014.
0
0

The Blacklist - Seizoen 1 (Eerste deel)

Al sinds de jaren 80 ben ik fan van James Spader. Sinds zijn verschijning in 'Pretty in Pink' en 'Sex, lies and Videotapes', wist ik dat deze toen nog jonge Spader, het zou gaan maken in Hollywood.
Nu, zevenentwintig jaar later, bewijst Spader maar eens te meer dat hij op het witte doek, en op de televisie thuishoort. In The Blacklist zet hij, naar mijn mening, dan ook een meesterlijke rol neer als Raymond 'Red' Reddington: Amerika's meest gezochte crimineel.

The Blacklist is een serie die je meteen bij de strot pakt en niet meer loslaat. Kijkend naar de pilot was ik binnen een halve minuut verkocht. De sfeer in de serie is spannend, mysterieus en laat je gokken en gissen naar de waarheid. De waarheid moet boven tafel komen. Maar wat is de waarheid? Waarom geeft 's werelds meest gezochte crimineel zichzelf aan en waarom wil hij alleen samenwerken met Elisabeth Keen (Megan Boone, Law & Order: Los Angeles)

The Blacklist draait om Raymond Reddington; meesterbrein en topcrimineel. Hij geeft zichzelf aan maar wil alleen contact hebben met Elisabeth Keen. Elisabeth begint net die dag voor het eerst te werken als profiler bij de FBI. Niet alleen zij, de mensen van de FBI, maar ook de kijker vraagt zich dan al af waarom hij alleen wil werken met haar. Wat is hun connectie? Naarmate we verder in het seizoen zijn komen we meer te weten over Elisabeth en dat maakt het er allemaal niet duidelijker op.

Maar, de serie is meer dan alleen de band tussen Elisabeth en Red. Het gaat vooral om een lijst. Een zwarte lijst, eentje waarop alle zware criminelen ter wereld staan. Reddington kan helpen die lijst te verkorten, maar in ruil daarvoor wil hij niet alleen een band opbouwen met Elisabeth, of Lizzy zoals Raymond haar liefkozend noemt, hij wil ook de vrijheid om te gaan en staan waar hij wil. Elke aflevering draait om één crimineel op de lijst en die lijst is lang. Elke crimineel heeft een andere bijnaam. Voor mij waren de beste afleveringen: 'The Stewmaker' en de tweedelige aflevering 'Anslo Garrick'.

Tijdens de pilot heeft de FBI meteen al te maken met een topcrimineel, waarvan iedereen dacht dat hij al overleden was: Ranko Zamani. Zijn plek is ergens onderaan de lijst. The Blacklist werkt de lijst niet van laag naar hoog af, alle namen en daarbij behorende nummers komen in onwillekeurige volgorde langs. Hoe dichter bij één hoe gevaarlijker en sadistischer de crimineel. Elke aflevering is een juweeltje op zich. Daarnaast is de muziekkeuze geweldig en doet Jon Bokenkamp het als beginnend schrijver en producer erg goed.

Naast Lizzy en Red, spelen ook Agent Donald Ressler (Diego Klattenhoff, Homeland) en de man van Lizzy, Tom (Ryan Eggold, 90210) een rol. De eerste is FBI agent en heeft jaren gewerkt aan een mogelijke arrestatie van Raymond Reddington. De vrijwillige overgave van Reddington maakt hem deels gefrustreerd. En dan is daar Tom, Lizzy's man. Welke rol speelt hij? Is hij de liefhebbende echtgenoot of heeft ook hij iets te verbergen. Reddington waarschuwt Lizzy keer op keer voor haar man. Soms vraag je je als kijker af of iedereen in The Blacklist wel is wie hij zegt dat hij is.

The Blacklist heeft, vooral in de pilot, iets weg van 'Silence of the Lambs'. Het beklemmende, het onbekende, de man in de kooi. Toch is The Blacklist heel anders dan bovengenoemde film. Deze serie is voor mij de beste nieuwe serie van 2013. Heel erg lang heeft Banshee op de eerste plek gestaan, maar mede door het uitstekende acteerwerk van James Spader en Megan Boone, de spannende verhalen en de raadsels, maken The Blacklist voor mij toch echt nummer één.

RTL4 heeft The Blacklist aangekocht. De zender zal 6 januari 2014 een dubbele aflevering uitzenden van deze topper. Hopelijk wordt The Blacklist in Nederland net zo populair als in Amerika, daar breekt de series record na record. De tweedelige mid-season finale trok 17,5 miljoen kijkers. De kijkers wachten met smacht op het vervolg van The Blacklist. Ondertussen heeft NBC bekend gemaakt dat The Blacklist vernieuwd is met een tweede seizoen. Deze zal net als het eerste seizoen bestaan uit 22 afleveringen.
Volg The Blacklist
Raymond Reddington: Good Night (2)
Raymond Reddington: Good Night (2)