10
Dennis Korpel geeft "The Blacklist - Eerste aflevering" een 10.
Geschreven door Dennis Korpel op 25 september 2013.
2
0

The Blacklist - Eerste aflevering

Wat is er mooier dan de eerste dag bij je nieuwe baas? Diezelfde dag ook nog een afrondend gesprek voeren voor de adoptie van een kind. Niets lijkt de dag van Elizabeth Keen (Megan Boone, Law & Order: Los Angeles) te kunnen verpesten. Het feit dat haar wekker het niet doet en ze zich daardoor bijna verslaapt voor de start van deze mooie dag, is echter al een teken aan de wand dat het niet zo gemakkelijk zal gaan verlopen.

Op hetzelfde moment dat Keen zich aan het haasten is om op tijd op haar werk te kunnen komen, geeft topcrimineel Raymond Reddington (James Spader, Boston Legal) zichzelf aan op het hoofdbureau van de FBI. Red, zoals Reddington liefkozend genoemd wordt, wil zijn hulp aanbieden bij het opsporen van een topcrimineel die net in het land is. Hij wil hierover echter alleen communiceren met Elizabeth.

Het FBI-team van Donald Ressler (Diego Klattenhoff, Homeland) en Harold Cooper (Harry Lennix, Dollhouse) heeft geen andere keuze dan hierin mee te gaan en het groentje van de FBI hiermee in het diepe te gooien. Deze eerste dag in haar nieuwe baan is er een die je normaal alleen in films ziet… Ze zit tegenover een van de meest gezochte mannen ter wereld, wordt beschoten in een achtervolging en staat vervolgens thuis ook nog voor diverse verrassingen wanneer de zaak persoonlijk wordt. Wellicht is het allemaal wat overdreven, maar het zorgt er wel voor dat de hele aflevering vol met actie zit en je aandacht er continu bij blijft.

Red speelt volledig zijn eigen spel. Hij is een echte manipulator die alles en iedereen laat doen wat hij wil. De man is enorm intelligent en weet precies hoe hij alles voor elkaar moet krijgen. Aan het einde van deze pilot is te zien dat deze eerste actie pas het begin is van wat hij allemaal wil bereiken. Zijn zogenaamde Blacklist lijkt wel onuitputtelijk. Voor de mensen die James Spader kennen uit Boston Legal of The Office zal het misschien even wennen zijn om hem te zien als crimineel, maar hij speelt zijn rol werkelijk briljant.

NBC had het afgelopen seizoen met Chicago Fire een pareltje in huis wat betreft nieuwe series en wat mij betreft hebben ze in die categorie dit seizoen wederom de hoofdprijs. The Blacklist heeft alles wat ik wil zien in een serie. Een sterk verhaal, goede acteurs, voldoende actie om me geboeid te houden en her en der een scherpe, humorvolle one-liner. Het is dan ook niet voor niets dat USA Today The Blacklist omschrijft als de beste nieuwe dramaserie van dit najaar. Een zeer snelle verlenging voor deze serie lijkt me dan ook geen gewaagde voorspelling.
Volg The Blacklist
Raymond Reddington: Good Night (2)
Raymond Reddington: Good Night (2)