7
Nico Hoeijmans geeft "The Big Bang Theory – Seizoen 3" een 7.
Geschreven door Nico Hoeijmans op 24 Maart 2013.
0
0

The Big Bang Theory – Seizoen 3

In het derde seizoen probeerden bedenkers van The Big Bang Theory, Chuck Lorre en Bill Prady, eens wat anders. Een nieuw experiment waarbij Penny (Kaley Cuoco) en Leonard (Johnny Galecki) wel een relatie hebben. Waarbij Howard (Simon Helberg) aan een vriendin, Bernadette (Melissa Rauch), komt en waarbij Sheldon meer buiten zijn comfortgrenzen moet treden. Het resultaat is grotendeels bevredigend. Al zitten er hier en daar wel wat haken en ogen voor de toekomst aan.

Het belangrijkste punt blijft de humor die de serie zo kenmerkend heeft gemaakt. In dit derde seizoen is deze humor (weer) een beetje veranderd. Waar het eerste seizoen zich voornamelijk spitst op grappen over ‘nerds’ en ongemakkelijke sociale situaties, spitst het tweede seizoen zich meer op de relaties tussen Leonard, Sheldon, Howard en Rasj. In dit derde seizoen worden de tegenstellingen tussen man en vrouw en de in talloze series gebruikte man/vrouwhumor aan The Big Bang Theory toegevoegd. Dat is een alleraardigst concept als de sociale beperkingen die een serie als The Big Bang Theory zichzelf heeft opgelegd hier niet in de weg staan. De geschillen tussen Penny en Leonard, en ook tussen Howard en Bernadette, zijn de eerste paar keer leuk, daarna heb je het vaak wel gezien.

Er is een poging gedaan dit te compenseren door wat meer extreme dingen te laten gebeuren. Vooral Sheldon is erg actief in activiteiten die hij in de eerdere twee seizoenen niet zou doen. Dit heeft tot gevolg dat Penny en Leonard haast als vader en moeder – wat dan wel erg leuk uitgewerkt is - voor de in zijn compleet eigen wereld levende wetenschapper zijn. Vooral de interactie tussen Sheldon en Penny is leuk. Wanneer ze ontdekken dat ze elkaars gezelschap waarderen, komen de geschillen die ze hebben extremer naar voren. Dat werkt en levert lachwekkende situaties en heerlijke discussies op.

Een van de leukste karakters in dit seizoen is Rasj (Kunal Nayyar). Hij is een heel stuk eenzamer nu Howard in een deel van dit seizoen een vriendin heeft en uit dit op allerlei vreemde manieren. De ‘bromance’ tussen Howard en Rasj wordt op deze manier ook sterker getoond en levert hilarische situaties op. Een briljant voorbeeld is Rasj die wil gaan discorolschaatsen, waarop Howard en Leonard er een dubbeldate van maken. Wanneer Howard uiteindelijk toch met Rasj gaat discorolschaatsen zie je wat de twee heren voor elkaar over hebben.

Noemenswaardig zijn ook de afleveringen met Sheldon’s zesde grootste vijand, Wil Wheaton (Wil Wheaton), en de afleveringen met Leonard’s moeder. Wanneer zij een rol spelen komt de ‘originele’ Big Bang Theory humor extra goed naar voren en die werkt altijd.

Dit seizoen eindigt met een kleine cliffhanger die gevolgen gaat hebben voor de toekomst van deze serie. De vraag blijft echter of de humoristische kwaliteit die de serie nu heeft zo lang nog behouden kan blijven. De toevoeging van meer terugkerende karakters, zoals Bernadette, is altijd een risico. Seizoen vier zal uitkomst op deze vraag bieden.
Volg The Big Bang Theory
Unraveling the Mystery: A Big Bang Farewell
12x24