7
Nico Hoeijmans geeft "The Big Bang Theory - Seizoen 7 (DVD)" een 7.
Geschreven door Nico Hoeijmans op 5 Maart 2015.
0
0

The Big Bang Theory - Seizoen 7 (DVD)

Hoewel The Big Bang Theory (BBT) inmiddels is vernieuwd tot en met een tiende seizoen moet het dat nog altijd maar eens zien te halen. Qua kijkcijfers scoort de serie meer dan voldoende maar de kwaliteit van de serie liet het zesde seizoen toch wat te wensen over. Ondanks dat bood het einde van het zesde seizoen enkele openingen voor een goede doorstart in seizoen 7.

Dat blijkt ook. Het zevende seizoen is dan ook zeker niet het minste seizoen van de komische geekshow. Er wordt afgetrapt met Leonard (Johnny Galecki) die aan het einde van zijn zeereis is en het daar meer dan erg naar zijn zin lijkt te hebben. Sheldon (Jim Parsons) en Penny (Kaley Cuoco-Sweeting) hebben daar de nodige moeite mee maar proberen er zo goed en kwaad mee om te gaan, net als zij dat met elkaar proberen. Rajesh (Kunal Nayyar) probeert inmiddels over Lucy heen te komen en leert omgaan met het feit dat hij nu eindelijk met vrouwen kan praten. Amy (Mayim Bialik) probeert nog immer meer (fysiek) contact met Sheldon te krijgen en Howard (Simon Helberg) en Bernadette (Melissa Rauch) zitten in een 'steady' relatie met als grootste struikelblok Howard's moeder.

Klinkt dat nog ontzettend nerdy? Nee, dat klinkt het precies niet. Hoewel de extreme karakters (Sheldon, Amy) de kijker willen doen geloven dat het hier om nerds gaat, zijn het inmiddels vier heren in een meer of minder vaste relatie die hun (relationele) problemen moeten overwinnen. Dat uitgangspunt is niet per definitie niet grappig, verre van zelfs. Er zitten in dit seizoen BBT een aantal zeer leuke afleveringen. Toch voelt het als afwijken van een duidelijke premisse (4 nerds met contact- en vrouwenproblemen) en dat steekt.

De schrijvers hebben wel een goede keuze gemaakt sommige karakters die in eerdere seizoenen minder met elkaar zijn omgegaan, nu meer met elkaar te maken te laten krijgen. Zo blijkt Bernadette aardig grappig te kunnen zijn en zorgt ook de interactie tussen Howard en Amy, voorheen nauwelijks daar, voor de nodige komische momenten. De meest verstandige keuze is toch wel om, vanaf het tweede deel van het seizoen, niet enkel Sheldon als grapkapstok te gebruiken. Dat alles kan de 'sleur' in The Big Bang Theory echter niet helemaal doorbreken. Dat komt ook doordat de karakters elkaar nu veel vaker afkraken en beledigen, wat niet altijd een aangename vorm van humor is.

Dit seizoen sluit wederom af met de nodige grote cliffhangers die een hele verbetering ten opzichte van het zesde seizoen zijn. Het lijkt ook alsof er na eerdere finales nu wat meer tijd is gestoken in het werken naar de laatste aflevering. Dit biedt voldoende hoop dat de BBT nog altijd een leuke sitcom blijft.

De conclusie voor dit zevende seizoen is dat de meest beroemde nerds in comedyland nog geen vergane glorie zijn maar wel enige glans hebben verloren. Om de Big Bang Theory scherp te houden zal men de huidig ingeslagen weg verder moeten volgen en moeten verbeteren. Grappig ja, maar niet meer van buitenaardse kwaliteit gaat BBT op voor seizoen 8.
Volg The Big Bang Theory
Unraveling the Mystery: A Big Bang Farewell
12x24