Geschreven door Wichita van Rijkom op 30 augustus 2015.
0
0

The Astronaut Wives Club - Seizoen 1

The Astronaut Wives Club
© ABC

Toen ik mijn recensie schreef over de eerste aflevering van The Astronaut Wives Club vond ik het erg moeilijk goed te omschrijven wat ik van de serie vond. Er gebeurde immers zo veel maar ook zo weinig tegelijk dat een goed oordeel vellen haast onmogelijk was. Ik besloot daarom het volledige eerste seizoen te gaan volgen, om de serie een eerlijke kans te geven. Inmiddels is de laatste aflevering uitgezonden en wordt het dus tijd om de balans op te maken.

De geschiedenis herleeft op een prachtige manier met beelden van vroeger gemixt met ‘nieuwe’ opnames.

De serie draait met name om de vrouwen van de ‘Mercury Seven’, de eerste Amerikaanse mannen in de ruimte. Louise Shepard (Dominique McElligot, Hell On Wheels), Betty Grissom (JoAnna Garcia Swisher, Reba), Rene Carpenter (Yvonne Strahovski, Chuck), Trudy Cooper (Odette Annable, House), Annie Glenn (Azure Parsons), Marge Slayton (Erin Cummings, Made in Jersey) en Jo Schirra (Zoe Boyle, Downton Abbey) vormen The Astronaut Wives Club. Zij zijn weliswaar de belangrijkste, maar zeker niet de enige karakters in deze serie. Dat is ook gelijk een bijzonder aspect aan het hele verhaal, want er zijn een hoop belangrijke rollen die deel uitmaken van het geheel. Dit was ook een van mijn kritische punten die ik benoemde tijdens mijn vorige recensie. De overweldigende lijst aan personages die geïntroduceerd werden, waardoor het verhaal moeilijk te volgen was. Gelukkig wordt dit naarmate het seizoen vordert alsmaar makkelijker en beter, en zal je als kijker merken dat op den duur je met gemak alle karakters herkent.

Tijdens het eerste seizoen worden er grote sprongen in de tijd gemaakt. Zo begint het verhaal in 1959 en speelt de laatste aflevering zich voornamelijk in 1970 af. Een aparte aanpak van de makers, om zich op zo een brede tijdlijn te focussen. Maar ze komen er door hun specifieke onderwerpen per aflevering en duidelijke uitleg telkens weer goed mee weg. Je groeit als kijker met de vrouwen mee, en gaat naarmate het verhaal verteld wordt steeds meer van hen houden. Het is tevens bijzonder hoe zo een welbekend verhaal alsnog zo emotioneel en indrukwekkend kan zijn. De geschiedenis herleeft op een prachtige manier met beelden van vroeger gemixt met ‘nieuwe’ opnames. Van moeizame huwelijken, de strijd die vrouwen en zwarte mensen hebben moeten voeren voor gelijkheid, de Mercury, Gemini en Apollo vluchten, tot de dood van een van de Mercury Seven mannen… Het komt allemaal aan bod tijdens deze serie die tien afleveringen telt.

De Mercury Seven crew; Alan Shepard (Desmond Harrington, Dexter), Gus Grissom (Joel Johnstone), Scott Carpenter (Wilson Bethel, Hart of Dixie), Gordon Cooper (Bret Harrison, Reaper), John Glenn (Sam Reid, Hatfields & McCoys), Deke Slayton (Kenneth Mitchell, Jericho) en Wally Schirra (Aaron McCusker, Shameless), zijn evenals hun vrouwen perfect gecast. Allen brengen het verhaal overtuigend over wat zorgt voor een erg sterke basis. Maar verder is ook aan alles gedacht, van decors tot kleding… Een korte zoektocht op Google laat zien dat sommige scenes tot in perfectie gekopieerd zijn naar aanleiding van foto’s uit die tijd van interviews en historische gebeurtenissen. Het verhaal is misschien niet heel spectaculair maar als ik heel eerlijk ben, geen serie heeft mij in tijden zo geraakt als The Astronaut Wives Club. De momenten dat ik met kippenvel of tranen in mijn ogen naar de show heb gekeken zijn echt niet op twee handen te tellen. En juist omdat het om een waargebeurd verhaal gaat, raakte het mij des te meer.

Geen serie heeft mij in tijden zo geraakt als The Astronaut Wives Club.

The Astronaut Wives Club is niet een serie die bij iedereen in de smaak zal vallen. Mensen die geïnteresseerd zijn in de geschiedenis van Amerika, het ruimteprogramma en de vrouwenemancipatie destijds zullen deze serie waarschijnlijk wel waarderen. Maar ook iedereen die eens wat anders dan de gebruikelijke onrealistische verhaallijnen van de meeste series wil zien, en met het hele gezin op zoek is naar een leuk en erg goed in elkaar gezet verhaal zou ik deze serie zeker aanraden. Dit toch wel nieuwe genre in tv-land heeft op mij veel indruk gemaakt, en mij tevens een hoop geleerd over de geschiedenis van de VS en NASA. De laatste aflevering vertelt ook hoe het met de koppels is afgelopen, en zorgt er voor dat deze serie het einde krijgt dat het verdient. Mijn mening is dan ook flink veranderd sinds het bekijken van de eerste aflevering. ABC heeft zijn best gedaan dit verhaal op de juiste manier in beeld te brengen, en is daar in mijn ogen absoluut in geslaagd.

The Astronaut Wives Club
© ABC
Volg The Astronaut Wives Club