7
anonymous geeft "The Americans - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door anonymous op 22 Maart 2013.
0
0

The Americans - Eerste aflevering

The Americans’ is een interessante serie over de Koude Oorlog. Een tijd waarin leugens, verraad en nationale trots zelfs de meest vriendelijke mensen tot moord dreven. De eerste aflevering van het seizoen laat dit zien, samen met nog wat bewonderingswaardige vechtscènes, maar het is niet zo spannend als het klinkt. ‘The Americans’ weerspiegelt eerder een stille oorlogvoering tussen twee landen die alles voor elkaar achterhouden. Het is de Koude Oorlog in een woonwijk.

Phillip (Matthew Rhys, Brothers & Sisters) en Elizabeth (Keri Russell, Felicity) zijn een getrouwd koppel met twee kinderen in een vredige woonwijk in Washington D.C. Ogenschijnlijk leven ze het echte Amerikaanse leven, maar niets is minder waar. De twee zijn geboren en getraind in Rusland en werken voor de KGB uit liefde voor hun vaderland. Ze voeren missies uit, zoals een landverrader ontvoeren, terwijl ze bijvoorbeeld aan het winkelen zijn met hun kinderen. Het rustige leven in de wijk is een perfecte dekmantel, tot een FBI agent (Noah Emmerich) tegenover hen komt te wonen.

De eerste aflevering bouwt het verhaal aardig op. Phillip en Elizabeth worden geïntroduceerd als uitstekende spionnen die hele dagen boeven vangen en sterke mannen onderuit halen. Hoewel de rest van de aflevering dat stoere imago niet onderuit haalt (Phillip verslaat een man met een vork en Elizabeth heeft geen moeite met een collega laten doodbloeden voor de missie), worden deze ervaren leugenaars wel als mensen neergezet. Vooral Elizabeth, die een persoonlijke connectie met de ontvoerde blijkt te hebben, is erg veelzijdig. Ze is niet kapot te krijgen (waardoor Russell het brave Felicity-imago met gemak van zich af schudt) maar ze heeft duidelijk haar zwakke plekken. Sterke personages neerzetten, dat is wat een eerste aflevering hoort te doen.

De spanning tussen de buren wordt niet echt heel aangrijpend in het eerste uur van de serie, maar het opent wel veel deuren. Hoe lang kunnen Phillip en Elizabeth hun geheim bewaren? Hoeveel mannen kunnen ze nog ontvoeren in hun achterbak? Het maakt het leven in een gewone woonwijk net iets interessanter. Twee huizen aan weerskanten van de straat, twee ideeën over een hogere doel, leugens en achterdocht. Het klinkt inderdaad als een Koude Oorlog. En toch is dit niet het grootste aantrekkingspunt van de aflevering. Dat is namelijk Phillip’s twijfel. Hij heeft genoeg van het leven vol geheimen (en waarschijnlijk ook van de foute pruiken) en suggereert een leven als een echte Amerikaan voor. Elizabeth wil er echter niets van hebben en geeft aan dat ze graag gevangen of zelfs gedood wil worden voor haar Rusland. Hoewel deze twee uitgehuwelijkt zijn, waardoor hun relatie gecompliceerd is, zijn ze wel loyaal aan elkaar. Waardoor dit verschil in mening alleen maar boeiender wordt. In het thuiskamp moet je geen problemen hebben als je een oorlog wil voeren.

The Americans’ heeft enkele gave vechtscènes en een interessant plot over de liefde voor het land, de FBI en het leven met het huisje, boompje, beestje. Het is geen stoere actiethriller en wil dat ook niet zijn. De serie gaat meer over plot en personages en belooft een groter plot dat ongetwijfeld aan het licht komt in latere afleveringen. De eerste aflevering zit vol met entertainment en de suggestie voor een goed seizoen. Toch is het nog maar de twijfel of een serie over de jaren ’80, met flashbacks naar de jaren ’60, vol socialisten en ruimteraces, wel overeind kan blijven vandaag de dag.
Volg The Americans
START
START