9
anonymous geeft "The Affair - Eerste aflevering " een 9.
Geschreven door anonymous op 15 Oktober 2014.
0
0

The Affair - Eerste aflevering

Overspel is niks nieuws onder de zon. Het is een bekend thema voor menig film en serie. Aangezien dit een serie is van Showtime, was ik toch op voorhand al benieuwd. Dat heeft grotendeels te maken met de cast, die op papier uitstekend is. Toen de zeer positieve kritieken voor deze pilot binnen begonnen te komen, was ik helemaal benieuwd. Na deze eerste kennismaking met The Affair, die zeer goed is bevallen, kan ik het alleen maar eens zijn met de kritieken. Dit is een héél sterk begin.

In The Affair wordt een verhaal van twee kanten belicht. Enerzijds zien wij het verhaal van Noah Solloway (Dominic West, The Wire), anderzijds het verhaal van Alison Lockhart (Ruth Wilson, Luther). Noah is een gelukkig getrouwde man met vier kinderen. Hij heeft zijn leven op orde en op voorhand heeft hij geen enkele reden om zich te storten in een affaire. Alison, daarentegen, is eveneens getrouwd, maar haar leven ligt overhoop na een tragische gebeurtenis. Haar huwelijk is die klap nooit te boven gekomen. Wanneer Noah en Alison elkaar ontmoeten krijgen wij als kijkers meteen door dat er wat staat te gebeuren tussen de twee. De blikken, het oogcontact en de gesprekken... dit zal zeker ergens naar leiden. Al snel in de pilot blijkt dat er terug geblikt wordt op een misdrijf. Noah en Alison worden overhoord. Wat er precies gebeurd is, is nog onduidelijk. Maar zowel Noah als Alison mag zijn/haar kant van het verhaal geven. Wie vertelt de waarheid? Wat heeft zich hier afgespeeld, en met welke gevolgen?

Dit is de beste pilot tot nu toe van dit (nog) prille nieuwe televisieseizoen. Deze pilot boeit van begin tot eind. En, om deze narratieve structuur kun je moeilijk heen. Zoals gezegd wordt het verhaal van twee kanten belicht. Het is zeer interessant om het perspectief van beide personages te zien en welke invulling zij geven aan de gebeurtenissen. Wij ervaren hoe de werkelijkheid van de een wezenlijk kan verschillen met de werkelijkheid van de ander. Dit blijft, althans in de pilot, onverminderd boeiend. Je ziet kleine aanpassingen in het verhaal. Vooral wat de affaire betreft trekt de structuur van het verhaal beide personages in twijfel. Het is het perfecte voorbeeld van hoe je als makers iets kunt opzetten en zodoende twijfel kunt zaaien bij de kijker.

Deze pilot is steengoed geacteerd. Ruth Wilson is hier echt fantastisch als Alison Lockhart. Het verdriet dat zij ervaart, de machteloosheid en uitzichtloosheid: Wilson zet een gelaagd personage neer die je naar het scherm trekt. In Luther was Wilson al ijzersterk, maar dit is de rol die haar in Amerika definitief op de kaart zal zetten. De overige rollen zijn goed gecast, hoewel de partners van Noah en Alison nog niet veel te doen hebben. Joshua Jackson (Cole Lockhart) en Maura Tierney (Helen Solloway) kunnen, desalniettemin, goed overweg met het materiaal. Ik ben zeer benieuwd hoe hun personages zich verder zullen ontwikkelen. Dominic West maakt van Noah een sympathieke man. West zet een normale man neer die er niet op had gerekend dat hij deze misstap zou begaan. West is net als Wilson hier uitstekend op dreef.

Wat vooral vragen oproept, is of deze narratieve structuur voor een geheel seizoen houdbaar is. Wat heel duidelijk is, is dat Sarah Treem (In Treatment) weet welk verhaal zij wil vertellen. Deze pilot bewijst dat de executie alles is; een bekend verhaal hoeft niet verkeerd te zijn als het goed wordt verteld. Het materiaal is gelaagd en de acteurs kunnen hier echt hun tanden in zetten. Deze versie van een affaire is zéér boeiend. Hier krijg je niet de geglorificeerde versie van een affaire. Deze pilot wijst ook geen schuldige aan. Het is iets wat zich langzaam ontvouwt tussen twee mensen. Dat het gevolgen zal hebben, is duidelijk... Ik heb het idee dat een van de beste series van 2014 is opgestaan. Daar dienen wij het uitgebreider over te hebben. Daarom heb ik hieronder nog wat dingetjes mee te delen. Laten wij allemaal ons schuldig maken aan The Affair!

Overige opmerkingen:

• Kijk eens naar hoe zijn en haar kant van het verhaal wordt gefilmd. Het verschil in cameratechniek en het effect daarvan geeft treffend weer hoe beiden in het leven staan.
• In alle eerlijkheid: de kinderen van Noah zijn verschrikkelijk!