Mandy Gelling-Potharst geeft "The Affair - Seizoen 4" een 9.5.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 9 september 2018.
4
0

The Affair - Seizoen 4

One day you will regret choosing him over me.

Over de vorige drie seizoenen heb ik al een recensie geschreven, ik vond dat ik ook over het vierde seizoen wat moest schrijven, maar The Affair maakt het me niet makkelijk. Omdat ik bang ben dat ik spoilers ga weggeven, zeker voor de kijker die het tweede, derde en vierde seizoen nog niet gezien heeft. Maar ik hoop dat het verhaal van het vierde seizoen me genoeg houvast geeft om een recensie te schrijven zonder spoilers.

Het vierde seizoen wordt ook per aflevering weer opgesplitst in twee delen, maar het is toch anders. We zien, na een paar afleveringen, niet hetzelfde verhaal vanuit een ander perspectief, maar een opvolgend verhaal van onze vier karakters; Alison, Cole, Helen en Noah. Waardoor het vierde seizoen anders aanvoelt en toch dichter bij het eerste seizoen komt qua gevoel, beeld, geluid en karakter- en verhaalopbouw.

Alison
Alison, waar het allemaal mee begon, is in het vierde seizoen lekker op weg. Haar leven heeft ze enigszins op de rails. Haar dochter, haar carrière en haar relatie met Luisa Leon (Catalina Sandino Moreno, American Gothic). Maar de verhouding met Cole loopt nog steeds stroef en de verkoop van The Lobster Roll, de plaats waar het allemaal begon, verloopt op zijn zachtst gezegd niet best. Als Alison Ben Cruz (Ramon Rodriguez, Gang Related) ontmoet ziet het er naar uit dat ze met Ben Alison een stap gaat zetten om weer een nieuwe relatie te beginnen.

I came here to find out why my father came to California. Not to cheat on my wife.

Cole
Cole heeft het zwaar. Eigenlijk al vanaf het begin van The Affair lijkt het alsof Cole aan het kortste eind trekt. Elke keer als Cole iets wil of doet lijkt het alsof hij door stroop moet maneuvreren. Tegen wil en dank is hij gescheiden en ook het huwelijk met Luisa verloopt stroef. Je hebt het gevoel dat Cole alles wat betrekking heeft op zijn leven met tegenzin doet. Alleen als hij met zijn dochter Joanie is lijkt hij daadwerkelijk gelukkig te zijn. Zijn trip naar Californië lijkt dan ook uitkomst te bieden.

The Affair
© Showtime

If you don't like the way men are treating you, change the story. What's the worst it could do?

Helen
Net als Cole weet je dat Helen nooit gevraagd heeft om een scheiding met Noah, maar ze lijkt redelijk gelukkig met Vic in Los Angeles en haar twee jongste kinderen. Helen is in therapie en haar leven heeft ze weer aardig op de rails. Maar haar relatie met Noah blijft pijnlijk en stroef waarbij de twee jongste kinderen tussen hen in staan. Als Helen haar nieuwe buurvrouw Sierra (Emily Browning, American Gods) ontmoet ziet het er naar uit dat het hele spel weer van voren af aan gaat beginnen. Zeker als Vic en Helen slecht nieuws te verwerken krijgen.

Noah
Noah is zijn kinderen en wellicht Helen gevolgd naar Los Angeles en heeft daar een baan als leraar. Als hij de briljante student Anton Gatewood (Christopher Meyer, The Fosters (2013) onder zijn hoede neemt ontstaat er een aparte warme vriendschap, waarbij de pot verwijdt de ketel regelmatig door mijn hoofd schiet. Noah bouwt ook aan een relatie met de moeder van Anton Janelle Wilson (Sanaa Lathan, Shots Fired) op. Zij heeft een moeizame relatie met haar ex-man Carl Gatewood (Russell Hornsby, Grimm). Noah lijkt net als Alison op weg te zijn naar een nieuwe liefde.

The Affair gaat ook in dit seizoen weer over de langlopende gevolgen van een affaire die nooit echt om pure liefde ging. De relaties, niet alleen tussen man en vrouw, die gebroken zijn vanwege die affaire worden langzaam weer aan elkaar gelijmd al lijkt dat in sommige gevallen bijna onmogelijk. De stukjes zijn zo klein dat je haast een tovenaar moet zijn om dat te maken. Het vierde seizoen haalt het niet bij het eerste seizoen maar is beduidend beter dan het derde seizoen.

Showtime heeft aangekondigd dat het vijfde seizoen, dat in 2019 te zien zal zijn, de allerlaatste gaat worden. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe ze het vijfde seizoen willen gaan laten verlopen. Het vierde seizoen lijkt al bijna prachtig afgerond en laat voor mij slechts kleine draadjes open. Draadjes die voor mij als kijker niet perse aan elkaar geknoopt hoeven worden. Het vierde seizoen van The Affair krijgt van mij 9,5 punten.
Volg The Affair
511
511