9
Mandy Gelling-Potharst geeft "The Affair - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 2 april 2015.
1
0

The Affair - Seizoen 1

Op advies van patrick_1987 ben ik begonnen aan The Affair. En eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik niet ben blijven kijken vanwege het vreemd gaan, de seks of de fantastische acteurs, ik ben blijven kijken vanwege het onderliggende verhaal. Als dat verhaal er niet was geweest was ik waarschijnlijk na aflevering vijf afgehaakt. The Affair gaat inderdaad over een affaire en dat is niets nieuws onder de zon. Het is geen vernieuwend gegeven, in soaps doen ze niet anders. Maar The Affair is toch anders, het verhaal wordt verteld in twee delen per aflevering. Eén half uur is voor Alison en het andere half uur is voor Noah. En beide vertellen het zelfde verhaal vanuit een ander standpunt.

En ik wil in deze recensie zo weinig mogelijk vertellen over dat verhaal, ga zelf kijken en laat je verrassen. Hoe meer ik vertel, hoe minder leuk het wordt. Wat ik wel kan vertellen zal ik ook doen zonder te veel weg te geven. Noah (Dominic West, The Wire) is een leraar en schrijver, getrouwd met Helen (Maura Tierney, ER) en heeft vier kinderen. Alison (Ruth Wilson, Luther) is serveerster en getrouwd met Cole (Joshua Jackson, Fringe). Noah, die uitstekend neergezet wordt door West, heeft totaal verschillende redenen om een verhouding te beginnen dan, de meer dan geweldig spelende, Wilson. Heel langzaam komen we die redenen te weten en die zijn niet fraai, maar dat zijn ze nooit.

Persoonlijk krijg ik eerder een hekel aan de egoïstische Noah maar ook Alison ontsnapt niet aan mijn afkeur. Beide gaan vreemd om het vreemd gaan. Ze houden niet van elkaar maar ontsnappen aan het dagelijks leven in elkaars armen. Beide acteurs spelen hun rol zo geloofwaardig dat de ene aflevering Noah ‘s verhaal oprechter lijkt en dan weer Alisons verhaal. Maar mijn man en ik zijn het er samen over eens dat Alison in de meeste gevallen beter overkomt dan Noah. Zijn verhaal is vaak die van de macho en versierder. The Affair laat je vaak verbaasd staan en speelt met de kijker. Waar gaat het over? Wie en wat is belangrijk en waarom?

Die verrassing zorgt dat je blijft kijken, samen met het goede acteerwerk en de prachtige omgeving van Montauk. De Golden Globe die de serie en Wilson heeft gewonnen is meer dan verdient. De serie pakt je beet en laat je niet meer los. Hardop laat je je afkeer weten. Noah beleeft zijn affaire met Alison op een geheel andere wijze dan zij. Is het voor haar echte liefde en voor hem lust? Gefascineerd kijk je naar twee werelden op één planeet. Mannen zijn veel minder gedetailleerd dan vrouwen, althans in deze serie. Het verschil wordt elke aflevering weer meer en pijnlijk duidelijk. Als Allison haar verhaal verteld krijg je veel meer informatie dan als Noah het verteld.

The Affair is een onderhuidse dramaserie die veel meer verteld dan alleen de affaire. Het is dan ook niet meer dan terecht dat de serie een tweede seizoen heeft gekregen en waarschijnlijk dus weer één of meerdere nominaties zal krijgen bij de Golden Globes. Vergeet het vreemd gaan, maar let op de omstandigheden en de vertellingen er om heen. The Affair vertelt je zoveel meer dan je daadwerkelijk ziet. En kijk het met je partner en vraag eens hoe hij/zij tegen de gebeurtenissen aankijkt. Je zou weleens verrast kunnen worden. Ik denk dat The Affair zich dan ook de verrassing van 2014 mag noemen.

9 punten omdat hier bewezen wordt dat mannen inderdaad van Mars komen, en vrouwen van Venus.
Volg The Affair
511