7.5
Lucas Verbunt geeft "The 100 - Seizoen 7" een 7.5.
Geschreven door Lucas Verbunt op 24 Oktober 2020.
6
0

The 100 - Seizoen 7

Het is altijd bitterzoet als een serie die je al jaren trouw volgt tot een einde komt. Dit geldt ook voor het einde van The 100. Ik moet eerlijk zeggen dat het wel degelijk tijd was voor een afsluiting, maar dat neemt niet weg dat ik de personages niet ga missen. Dit laatste seizoen zat wederom vol spektakel en heeft het sciencefiction gehalte tot een hoger niveau getild. Daarover zo meteen meer. Let op, deze recensie kan spoilers bevatten voor de eerste zes seizoenen van The 100.

The 100
© The CW

Het vorige, zesde seizoen was totaal anders dan de voorgaande. Dat was in mijn ogen een goede zet. Het verhaal op Aarde was op; maar het verhaal dat deze personages wilden vertellen nog niet. De verplaatsing naar Sanctum was in mijn ogen dan ook een goede zet. De links die werden gelegd met de al lopende verhaallijnen was geloofwaardig en erg sciencefiction. Iets dat in eedere seizoenen misschien toch wat meer op de achtergrond van het drama lag. In dit zevende en laatste seizoen is dat sciencefiction gehalte nog wat opgekrikt en komen we er eindelijk achter hoe de vork in de steel zit.

Ik ga natuurlijk niets verklappen over dit seizoen, dat zou zonde zijn voor de lezers die het nog moeten kijken. Wel wil ik zeggen dat de meeste losse eindjes goed aan elkaar geknoopt zijn. De back-door pilot voor een eventuele spin-off, die in het midden van het seizoen valt, is passend en geeft genoeg diepgang om het seizoen begrijpbaar te maken én tegelijkertijd laat het genoeg vragen open om er een serie van te maken.

Het meest prominente pluspunt van dit seizoen vind ik de personages. Ontwikkelingen die we hebben gezien in de laatste zes seizoenen worden afgemaakt en goed afgerond. Keuzes zijn te begrijpen. Misschien zijn we het niet altijd eens met bepaalde keuzes, maar ze zijn wel in lijn met dat personage op het moment in zijn of haar ontwikkeling. Ik vergeet altijd dat sommige personages meer tijd met elkaar hebben doorgebracht dan anderen; zoals wie er in de ruimte was en wie in de bunker. De schrijvers hebben dit niet uit het oog verloren en relaties die in die tijd zijn opgebouwd worden regelmatig teruggehaald.

En dan het einde. Wat mij betreft is dit een perfecte manier om deze serie te eindigen. Bij series zoals The 100 is een verhaal nooit af. Ook al is de serie tot een einde gekomen, personages leven voort en er zal waarschijnlijk wel weer iets gebeuren. De manier waarop The 100 eindigt geeft ook een einde aan de storytelling. Het maakt het verhaal 'full-circle' en echt af. Dit vond ik erg prettig en ook passend. Na alles wat onze personages hebben meegemaakt is dat wel het minste wat ze verdienen.

In dit zevende en laatste seizoen wordt het sci-fi gehalte nog wat opgekrikt

Natuurlijk zitten er ook minpunten aan dit seizoen. Op het begin was de verhaallijn wat lastig te volgen. Verschillende tijden, verschillende planeten en erg veel personages maakten het soms lastig om te focussen op het grote geheel. Bepaalde keuzes waren misschien wat lastig te begrijpen op het eerste gezicht, al zal dit vooral een emotionele reactie van fans zijn geweest.

Het laatste seizoen van The 100 krijgt van mij een keurige 7,5. Een goed einde met plus- en minpunten. Eigenlijk wil ik nog een bonus geven omdat de laatste aflevering ook de honderdste aflevering is, maar dat is meer mijn persoonlijke tevredenheid.
Volg The 100
The Last War
The Last War