8
Helgoned geeft "The 100 - Seizoen 2 (DVD)" een 8.
Geschreven door Helgoned op 3 Oktober 2016.
6
0

The 100 - Seizoen 2 (DVD)

The 100 is een sciencefiction serie van het Amerikaanse televisiekanaal CW, die zich afspeelt 97 jaar na een catastrofe op aarde. De wereld is verwoest door een grote radioactieve ramp en er is geen leven op aarde meer mogelijk. Op het moment dat de wereld vergaat, zijn er van verschillende landen ruimtecentra in het heelal aanwezig. Deze sluiten zich bij elkaar aan en beginnen in de ruimte een eigen samenleving. Na decennia lang in de ruimteschepen gewoond te hebben, raakt de voorraad zuurstof langzaam uitgeput. Als eerste wordt een honderdtal tieners, die wegens verscheidene overtredingen van de wet opgesloten zitten, richting de aarde verscheept. In het eerste seizoen staat deze groep tegenover allemaal nieuwe ervaringen en avonturen nadat ze als eerste weer op aarde komen. Het eerste seizoen focust zich vooral op het overleven op aarde en het conflict tussen de mensen uit de ruimte en de ''aardsen'' (overlevenden op aarde na de ondergang).

Dit tweede seizoen draait grotendeels om Mount Weather, een fort dat bewoond wordt door overlevenden van de oorlog. Diegenen van The 100 die het verblijf op aarde hebben overleefd, ontdekken het gruwelijke geheim van het fort. De inwoners van het fort kunnen niet overleven in de buitenlucht vanwege de resterende radioactieve straling. De medische staf van Mount Weather gebruikt het beenmerg van de aardsen en de jeugd die uit de ruimte komt om de inwoners van het fort ook immuun voor de straling te maken. Gedurende het seizoen staat de strijd van de inwoners van Mount Weather en The 100 en de andere stammen die nog op de aarde kunnen leven centraal.

[image-67784]
The 100 is een serie vooral gericht op tieners, maar die ook voor het oudere publiek interessant is. Het verhaal zit goed in elkaar en de spanning blijft er ook gedurende dit tweede seizoen knap inzitten. De serie ziet er ook goed uit, interessante locaties en beelden zowel bij de dag- als de nachtopnamen. Ook al speelt het verhaal zich ver in de toekomst af, het is nog steeds goed mogelijk je in te leven in de karakters. Er wordt gebruik gemaakt van herkenbare zaken als het omgaan met groepsdruk en het buitensluiten van bepaalde karakters gedurende het verhaal. De serie haakt ook mooi in op actuele onderwerpen zoals geaardheid. Zo komt in de serie een geheel vrouwelijk en een mannelijk koppel voor.

De serie wordt steeds beter met het voortschrijden van de afleveringen.

Het acteerwerk is bij de meeste acteurs goed verzorgd. Er zijn hoofdrollen weggelegd voor ervaren actrices als Eliza Taylor (uit de Australische soapserie Neighbours) en Paige Turco (The Agency en Person of Interest). Dat gelouterde acteurs soms veel jongere personages spelen, neem je bij het volgen van de serie op de koop toe. Daarnaast zijn er veel jonge acteurs en actrices. Ik vond wel dat er een verschil in acteertalent bij de jongere acteurs te merken is. Wat gold voor het eerste seizoen, geldt ook voor het tweede seizoen. De serie wordt steeds beter met het voortschrijden van de afleveringen. Er is een stevig tempo, de ontwikkelingen zijn boeiend en de verhalen zijn goed geschreven. Daarmee is de serie, samen met The Flash, één van de beste series van The CW Television Network.

De Nederlandse DVD uitgave komt met een mooi aantal extra’s, gelukkig helemaal gelijk aan die van de Amerikaanse uitgave . Ten eerste is er een prima korte documentaire over Mount Weather, waarin wordt ingegaan op de thema's en de personages van dit seizoen. Deze documentaire moet pas bekeken worden na het zien van alle afleveringen, want de slotaflevering wordt ook belicht. De tweede korte documentaire gaat over de stunts, vanaf het moment van de eerste oefensessies tot aan hoe de stunts er in de uiteindelijke aflevering uit komt te zien. De meeste acteurs zijn daarnaast te zien in de paneldiscussie over dit seizoen, opgenomen tijdens de Comic-Con 2014. Ook is er een serie verwijderde scènes toegevoegd en is er een grappige verzameling bloopers.
Volg The 100
The Last War
The Last War