Hessel Hoekstra geeft "The Winter King - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 21 augustus 2023.
6
0

The Winter King - Eerste aflevering

The Winter King belooft een interessante historische insteek te geven aan de legende van koning Arthur. De eerste aflevering moet nog op gang komen, maar het heeft potentie.

De afgelopen jaren is het verhaal van Koning Arthur al talloze keren verfilmd. Na Merlin, Camelot en Cursed is The Winter King van MGM+ en ITV de nieuwste toevoeging. The Winter King is gebaseerd op een boekenserie van Bernard Cornwell (die ook de boeken schreef waar The Last Kingdom op gebaseerd is). In tegenstelling tot de meeste series is dit geen fantasyserie en is het meer verteld als een historisch drama. Voegt een nieuwe versie van de legendarische koning dan echt wat toe? Tijd om daar achter te komen in deze recensie.

Wanneer koning Uther (Eddie Marsan, Ray Donovan) één van zijn zoons verliest tijdens de strijd tegen de Saksen houdt hij zijn andere zoon, de buitenechtelijk geboren Arthur (Iain de Caestecker, Marvel's Agents of S.H.I.E.L.D.), hier verantwoordelijk voor en verbant hem naar Frankrijk. Zonder erfgenaam probeert Uther koste wat kost zijn nalatenschap veilig te stellen. Wanneer hij er dan eindelijk in slaagt om opnieuw een kind te verwekken, voorziet de druïde Merlin (Nathaniel Martello-White, One Dollar) dat deze jongen het einde van Engeland kan betekenen, en haalt Arthur terug om het koninkrijk te redden.

Verwacht geen getover, wel historisch drama

Verwacht geen tovenarij, draken en magische zwaarden. De insteek van The Winter King is vooral een poging om een realistisch lijkend historisch verhaal te vertellen. Merlin is geen almachtige tovenaar, maar een druïde die met geneeskrachtige kruiden en natuurrituelen visioenen opwekt. Qua stijl heeft The Winter King dan ook meer weg van The Last Kingdom of Vikings. Toch is het gebrek aan fantasy-elementen totaal geen gemis. Het is juist verfrissend om de legende van Arthur op deze manier verfilmd te zien worden.

Qua verhaal moet de serie na de eerste aflevering nog heel erg op gang komen. Alle personages moeten nog een gedegen introductie krijgen en dat gebeurt misschien niet altijd op de meest originele manier. Er gebeurt vrij veel in de eerste aflevering, maar door alle introducties heb je niet altijd het idee dat het tempo erg hoog ligt. Ondanks dat maakt het einde vooral nieuwsgierig naar meer.

Veel personages voelen in de eerste aflevering nog erg vlak

De meeste acteurs doen het best aardig, maar tot nu toe hebben we op een paar uitzonderingen na vooral vlakke personages gezien. Iain de Caestecker en Nathaniel Martello-White zijn goede acteurs die allebei interessante personages hebben. Ook Stuart Campbell (SAS: Rogue Heroes) speelt een personage met veel potentie om een sterke speler te worden. Ik hoop dat meer personages in de komende afleveringen meer uitgediept gaan worden.

Dus gaat The Winter King echt een nieuw licht werpen op de legende van Koning Arthur? Vooralsnog zeg ik heel voorzichtig ja. Er worden in de eerste aflevering nog heel veel stukken op de juiste plek gezet, het heeft zeker potentie om uit te groeien tot iets goeds. Ik ben heel benieuwd naar de rest van het seizoen.
Volg The Winter King
Episode 10
Episode 10