Peter Rotthier geeft "The Window - Eerste aflevering" een 9.
Geschreven door Peter Rotthier op 8 november 2021.
5
1

The Window - Eerste aflevering

The Window speelt zich af in de schimmige wereld van de voetbalmakelaars.

Met de internationale serie The Window komen we in de voetbalwereld terecht. Verwacht niet direct om het spelletje zelf te zien want in de volledige eerste aflevering zie je geen enkele bal rollen. Als je die uitspraak letterlijk neemt dan niet, maar deze serie neemt je mee in de wereld van de voetbalmakelaars en figuurlijk rolt de bal wel degelijk.

Jordan zelf blijkt uiteindelijk de dupe te zijn van het hele spel dat op de achtergrond gespeeld wordt, getuige de openingsscene die zich afspeelt in de nabije toekomst.

Alles draait rond Jordan Burnett (Samuel Jordan, Sex Education), een zeventienjarige beloftevolle voetballer die bij Athletic speelt in Groot-Brittannië. Zijn broer Kieran (Tommy Bastow, The Crossing) is zijn manager en hij tracht zijn broer voor veel geld aan een grote buitenlandse club te verkopen. Dat is echter niet naar de zin van de Chinese eigenaar van Athletic, Jae-Yeon Cho (Teo Yoo, Chocolate), die de jonge spits niet graag ziet vertrekken en daar alles voor over heeft. Het probleem is dat Jordan nog geen profcontract heeft en dus vrij kan kiezen waar hij heen gaat.

De kijker maakt dan ook al in de eerste aflevering kennis met heel wat onfrisse praktijken die blijkbaar gangbaar zijn in het wereldje van de voetbalmakelaars. Jordan zelf blijkt uiteindelijk de dupe te worden van het hele spel dat op de achtergrond gespeeld wordt, getuige de openingsscène die zich afspeelt in de nabije toekomst.

Veel series gebruiken hun pilot om de personages voor te stellen aan de kijkers. Ook The Window doet dat, maar de serie verspild weinig tijd om die personages onmiddellijk uitvoerig in de picture te plaatsen. Op korte tijd slaagt men erin om die personages te presenteren in hun volle ornaat. Ik bedoel hiermee dat het karakter van de desbetreffende personages onmiddellijk gevormd worden en dat men niet al te lang rond de pot blijft draaien.

The Window
© Streamz

De pilot zorgt ook al direct voor een flinke portie actie, zowel met achterbakse kuiperijen als met recht voor de raap geweld. Het wordt dan ook snel duidelijk dat er een flink spelletje touwtrekken in de maak is om Jordan Burnett binnen te halen. Of er aan het eind van het verhaal winnaars zullen zijn, valt te betwijfelen afgaand op de intro van The Window. Maar dat het een beklijvende reis gaat worden, daar kunnen we wel zeker van zijn.

Vlaamse (en sommige Nederlandse) kijkers zullen in The Window ook heel wat Vlaamse acteurs te zien krijgen. Zo zijn er rollen weggelegd voor Lynn Van Royen (Beau Séjour), Louis Talpe (Spitsbroers), Jef Hellemans (Over Water) en Glen Wouters (Thuis).
Volg The Window
Aflevering 10
Aflevering 10