7
Sharon Vermeesch geeft "The Winchesters - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Sharon Vermeesch op 12 Maart 2023.
5
0

The Winchesters - Seizoen 1

The Winchesters, een prequel van de serie Supernatural, volgt het verhaal van Mary en John. We zien hoe hun liefdesverhaal begint terwijl ze de wereld om hun heen redden door het verslaan van diverse monsters.

Als groot Supernatural fan was ik een beetje bang voor wat The Winchesters zou brengen. Aan de ene kant is het een prequel van een van mijn favoriete shows allertijden, die ook nog eens geproduceerd is door Jensen Ackles, een van mijn favoriete acteurs en tevens hoofdrolspeler van Supernatural. Aan de andere kant is het wel heel lastig om het niveau van Supernatural te overtreffen. Daarnaast had ik ook zo mijn vraagtekens bij het verhaal. John en Mary die samen jagen op bovennatuurlijke wezens? In Supernatural is vastgesteld dat John pas ging jagen na de dood van Mary, dus hoe kan hij daar op jongere leeftijd al mee bezig zijn geweest? Ik wilde vertrouwen hebben in Jensen Ackles en showrunner Robbie Thompson, die óók betrokken was bij Supernatural, maar ik stond er toch redelijk sceptisch in.

The Winchesters
© The CW

Het verhaal in The Winchesters draait dus om Mary Campbell (Meg Donnely, High School Musical: The Musical: The Series) en John Winchester (Drake Rodger) die samen met hun vrienden Carlos (Jojo Fleites) en Latika (Nida Khurshid, Danger Force) op monsters jagen. Het zou erg makkelijk zijn om al bestaande monsters uit Supernatural te gebruiken, maar gelukkig worden er nieuwe monsters geïntroduceerd. Naast het monsterjagen zien we hoe John omgaat met zijn PTSS en hoe Mary op zoek is naar haar vader Samuel (Tom Welling, Smallville). En te midden van alle monstergevechten worden John en Mary langzaamaan verliefd op elkaar.

De jonge acteurs doen het prima. Vooral nieuwkomer Jojo Fleites zet hun rol als Carlos enorm sterk neer. De wereld waarin de personages zich bevinden wordt goed duidelijk gemaakt en daarnaast ben ik ook erg blij met de muziekkeuzes. Doordat de hoofdrolspelers een stukje jonger zijn dan Sam en Dean, is The Winchesters een stuk minder volwassen dan Supernatural. Op zich niet erg natuurlijk, maar het voelt toch alsof The Winchesters bedoeld is voor een jonger publiek.

Mijn favoriete momenten zijn toch de momenten waarop we oude bekenden uit Supernatural te zien krijgen.

Mijn favoriete momenten zijn toch de momenten waarop we oude bekenden uit Supernatural te zien krijgen. En dat zijn er nogal wat! Daarnaast zijn er ook genoeg paralellen met Supernatural. Toch haalt dit eerste seizoen niet het niveau van Supernatural. Wel geloof ik dat deze serie echt de potentie heeft om te groeien en hoop ik dat The CW groen licht geeft voor een tweede seizoen. Maar zelfs als het bij dit seizoen blijft, ben ik tevreden. De laatste aflevering zit goed in elkaar en voelt als de finale die Supernatural verdiende, maar helaas door covid-restricties niet kreeg. Voor de mensen die niet 15 seizoenen en 327 afleveringen van Supernatural gekeken hebben, geen zorgen! Je kunt gerust aan The Winchesters beginnen zonder kennis van Supernatural.

The Winchesters seizoen 1 bestaat uit 13 afleveringen en is te zien op The CW. Het is nog niet bekend of de serie een tweede seizoen krijgt.
Volg The Winchesters
Hey, That's No Way to Say Goodbye