8
Dave Scholting geeft "The Widow - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Dave Scholting op 22 september 2019.
4
0

The Widow - Seizoen 1

The Widow is een Amazon Prime Original-serie die op 1 maart 2019 van start ging en heeft Kate Beckinsale, vooral bekend van de Underworld-filmserie, in de hoofdrol. De synopsis van The Widow deed mij in eerste instantie denken aan de Nederlandse serie Vlucht HS13, uitgezonden in 2016 door KRO-NCRV en met Katja Schuurman in de hoofdrol. In beide series krijgen de vrouwelijke hoofdpersonages namelijk te maken met het nieuws dat hun echtgenoot om het leven is gekomen bij een vliegtuigongeluk. Beide dames komen er vervolgens achter dat hun mannen nog blijken te leven. Gelukkig gaat het verhaal van The Widow daarna wel een andere kant op dan bij Vlucht HS13, zodat het geen kopie is geworden.

The Widow
© Prime Video

Zoals beschreven krijgt Beckinsale's personage Georgia het nieuws dat haar echtgenoot Will (Matthew Le Nevez, Absentia) om het leven is gekomen bij een vliegtuigongeluk tijdens een reis naar Afrika. Drie jaar later ziet Georgia op de tv beelden van grote onrust en rellen in de Democratische Republiek Congo in Centraal Afrika. Tot haar grote schrik denkt zij plotseling Will op één van de beelden te herkennen. Het beeld laat echter niet geheel duidelijk zien of de man wel daadwerkelijk Will is. Georgia is echter overtuigd dat dit wel zo is en gaat op onderzoek uit. Zij is daarbij bereid om zeer ver te gaan en wil koste wat het kost de onderste steen boven krijgen, zelfs met gevaar voor haar eigen, of andermans, leven. Maar is Georgia wel opgewassen tegen de antwoorden die zij beetje bij beetje krijgt? Of is het soms beter om dingen te laten rusten en een plek te geven?

Als kijker ben je ontzettend nieuwsgierig naar hoe de vork nu eigenlijk in de steel zit.

Is de man op de tv-beelden inderdaad Will? Heeft hij het vliegtuigongeluk drie jaar eerder overleefd of zat hij helemaal niet in dat vliegtuig? Waar is hij dan in al die jaren geweest? En waarom heeft hij Georgia in die drie jaar niet laten weten dat hij nog in leven is? Vele vragen die Georgia ongeacht de uitkomst hiervan absoluut beantwoord wil hebben. Zij reist naar hoofdstad Kinshasa om zowel Will als de antwoorden omtrent zijn verdwijning te vinden en zij krijgt hierbij hulp van Emmanuel (Jacky Ido, The Catch) die bij datzelfde vliegtuigongeluk drie jaar eerder zijn vrouw is verloren. Ook als kijker ben je ontzettend nieuwsgierig naar hoe de vork nu eigenlijk in de steel zit. Ik heb deze serie er dan ook in een paar dagen doorheen gebinged. Aangezien de serie maar acht afleveringen telt is dit nu ook weer niet zo heel moeilijk, maar toch. Bij slechte series heb ik daar meer moeite mee.

The Widow
© Prime Video

Hoewel de verhaallijn van Georgia en Will de belangrijkste is, zijn er ook nog enkele anderen. De meest interessante vond ik die van de blinde Ariel (Ólafur Darri Ólafsson, Trapped). Hij bevindt zich in Rotterdam omdat hij hoopt dat hij uitgekozen zal worden om mee te doen aan een experimentele behandeling waarbij hij wellicht zijn zicht weer terug zal krijgen. Ariel ontmoet in het ziekenhuis Beatrix (Louise Brealey, Sherlock) en vertelt haar dat hij een overlevende is van het vliegtuigongeluk drie jaar eerder. Maar is dit wel zo?

Ik heb nog niet veel mensen over deze mini-serie gehoord en dat is jammer, want ik vond The Widow behoorlijk spannend en aangenaam wegkijken. Ik ben niet echt fan van Kate Beckinsale, maar ze doet het zeker niet slecht in The Widow. En ach, anders hebben we altijd Charles Dance (Game of Thrones) nog. Ook hier zet deze geweldige acteur als Martin weer een sterk personage neer. Kortom, heb je The Widow nog niet gezien of heb je hem misschien zelfs niet op je nog-te-kijken-lijstje staan? Misschien toch maar eens doen.
Volg The Widow
Nigel
Nigel