Dave Scholting geeft "The White Lotus - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Dave Scholting op 16 Mei 2022.
3
0

The White Lotus - Seizoen 1

The White Lotus volgt een week lang het personeel en de gasten van een schitterend resort op het zonnige, tropische eiland Maui, Hawaii.

De serie begint met een man op het vliegveld van Maui. Hij wacht op zijn vlucht terug naar Los Angeles. Een ouder echtpaar raakt met hem aan de praat en de man vertelt hen dat hij op zijn huwelijksreis was op het eiland. Zijn kersverse vrouw is echter in geen velden of wegen te bekennen. Vervolgens komen we als kijker te weten dat het lichaam van een overleden persoon in een kist aan boord van het vliegtuig wordt gebracht. Daarna gaan we een week terug in de tijd en zien we hoe de man, samen met zijn vrouw en enkele andere vakantiegangers, verwelkomt wordt door het personeel van resort hotel The White Lotus.

Het personeel wordt aangevoerd door hotelmanager Armond (Murray Bartlett, Looking). Armond is een uitgesproken man met een grote, brede glimlach die de gasten graag te woord staat. Naast zijn vlotte babbel richting zijn gasten instrueert Armond het personeel op geheel eigen wijze hoe zij hun werk moeten doen. Tussen Armond en één van de gasten, ontstaat al snel een vervelend akkefietje. Shane Patton (Jake Lacy, High Fidelity) is de man die het met hem aan de stok krijgt. Dit is tevens de man waarmee we aan de start van de serie al kennis hebben gemaakt op het vliegveld. De man die hier op huwelijksreis is met zijn kersverse vrouw Rachel (Alexandria Daddario, Why Woman Kill). Het blijkt dat Armond de huwelijkssuite per ongeluk dubbel geboekt heeft. Hij liegt hier echter over tegen het bruidspaar en vertelt hen dat er door hen betaald is voor een andere kamer. Rijkeluiszoontje Shane is het hier echter niet mee eens. Hij is dan ook niet van plan om het hierbij te laten zitten, ondanks protesten van zijn nieuwbakken vrouw. De goedbedoelde woorden van Rachel lijken echter tegen dovemans oren gericht en de strijd tussen Shane en Armond lijkt met elke zet heviger te worden.

Intussen is Tanya McQuoid (Jennifer Coolidge, Joey) naar het resort gekomen om de as van haar overleden moeder uit te strooien in de oceaan. Wanhopig is zij op zoek naar een fijne massage om eens flink te kunnen ontspannen. Tijdens haar zoektocht naar een beetje relaxen komt zij in contact met Belinda (Natasha Rohwell, Insecure), de manager van het spa-gedeelte van het resort. Al snel ontstaat er een soort van vriendschap tussen de twee dames, maar is de licht labiele Tanya wel de meest geschikte persoon om een vriendschap mee op te bouwen?

The White Lotus
© HBO

Het voelt een beetje alsof je de belevenissen van de personages van de zijkant gadeslaat, maar je raakt er nooit echt emotioneel bij betrokken

Tenslotte is daar ook nog het gezin Mossbacher dat naast henzelf ook de beste vriendin van dochterlief Olivia (Sydney Sweeney, Sharp Objects) heeft meegenomen op de trip. Olivia en 'bestie' Paula (Brittany O'Grady, Little Voice) lijken van hetzelfde laken een pak, maar tijdens de trip ontstaan er steeds meer scheurtjes in hun vriendschap. Zoon Quinn (Fred Hechinger, Pam & Tommy) lijkt zich in eerste instantie nergens echt voor te interesseren en verveeld zich enorm in het resort. Dat verandert wanneer hij min of meer gedwongen wordt 's nachts op het strand te bivakkeren en in de ochtend in contact komt met een groep Hawaïaanse kanovaarders.

Mark en Nicole Mossbacher, de ouders van Olivia en Quinn, maken de groep vakantiegangers compleet. Mark (Steve Zahn, The Crossing) heeft vlak voor zijn vakantie een kankeronderzoek gehad in het ziekenhuis omdat zijn testikels zijn opgezwollen. Althans, dat vind hijzelf. Hij wacht nu gespannen op een telefoontje van zijn arts en vreest het ergste voor hemzelf en zijn gezin. Ook wordt al snel duidelijk dat niet alles helemaal koek en ei is in het huwelijk tussen Mark en Nicole. Nicole (Connie Britton, 9-1-1) lijkt zelfs op vakantie meer geïnteresseerd te zijn in haar werk dan in haar gezin.

The White Lotus kent op zich uitstekende acteurs. Het zijn echter hun personages die niet allemaal even interessant zijn. In sommige gevallen zijn ze zelfs best irritant te noemen. Dat zorgt ervoor dat je als kijker nooit echt helemaal meeleeft met de karakters en hun verhaallijn. Het voelt een beetje alsof je de belevenissen van de personages van de zijkant gadeslaat, maar je raakt er nooit echt emotioneel bij betrokken. Het enige personage dat die dans nog redelijk weet te ontspringen is Armond, die geweldig vertolkt wordt door Murray Bartlett. Deze acteur heeft niet voor niets voor zijn rol een Critic's Choice Television Award gewonnen, net zoals zijn collega Coolidge overigens.

De vraag wie nu precies de overleden persoon is in de kist aan het begin van de serie weet de aandacht gedurende de afleveringen vast te houden

Daar staat tegenover dat de serie ontzettend mooi gefilmd is op een geweldige locatie dat je als kijker zelf doet verlangen naar het bewuste resort. Daarmee scoort de serie toch weer wat punten. Ook de vraag wie nu precies de overleden persoon is in de kist aan het begin van de serie weet de aandacht gedurende de afleveringen vast te houden. Hierdoor blijft de serie toch onderhoudend genoeg, temeer omdat het maar zes afleveringen telt. The White Lotus heeft intussen het groene licht gekregen voor een tweede seizoen. Andere locatie, andere vakantiegangers, maar hopelijk met wel wat meer interessantere personages.
Volg The White Lotus
Arrivederci
Arrivederci