Helgoned geeft "The Undoing - Miniserie (Blu-ray)" een 8.
Geschreven door Helgoned op 21 november 2021.
3
0

The Undoing - Miniserie (Blu-ray)

Een prima Blu-ray uitgave van een spannende miniserie over een moord in de jetset van New York.

The Undoing is een zesdelige miniserie van HBO uit 2020. De succesvolle oncoloog Jonathan Fraser (Hugh Grant, A Very English Scandal) is getrouwd met de net zo succesvolle therapeute Grace Fraser (Nicole Kidman, Big Little Lies). Ze wonen in het fraaie Manhattan in New York samen met hun zoon Henry (Noah Jupe, The Night Manager), die op het prestigieuze Reardon College naar school gaat. In de voorbereidingen voor een benefietavond voor Reardon ontmoet Grace de jonge moeder en kunstenares Elena Alves (Matilda de Angelis, Leonardo), die het organisatiecomité komt versterken. Haar zoontje zit ook op Reardon. Ze is een vreemde eend in de bijt tussen de hooghartige en vooral zeer rijke andere moeders van Reardon. Na de benefietavond krijgt Grace het schokkende bericht dat Elena is vermoord. Dan ontspint zich een web van intriges, wantrouwen en verrassende onthullingen.

The Undoing
© HBO

The Undoing is prachtig vormgegeven en er wordt goed gebruik gemaakt van de locaties van New York. Het is natuurlijk wel de upper class die we krijgen te zien, maar de rijkdom van de huizen spat van het scherm. Het acteerwerk is sterk en Hugh Grant en Nicole Kidman maken hun filmfaam meer dan waar. Er zijn ook goede bijrollen met sterke acteurs, waaronder Donald Sutherland (Crossing Lines) als de vader van Grace en Ismael Enrique Cruz Córdova (Berlin Station) als Fernando Alves, de echtgenoot van Elena.

The Undoing
© HBO

Nicole Kidman zingt de titelsong, maar ook de achtergrondmuziek is sterk bij alle afleveringen.

De serie gaat natuurlijk over het oplossen van de moord op Elena Alves, wie was zij en hoe kon de zoon van de vrouw van eenvoudige komaf op Reardon zitten? Maar wat is precies de relatie tussen Elena en Grace? En waarom is de vader van Grace niet erg gecharmeerd van zijn schoonzoon? Dan blijkt dat niet alles is wat het lijkt en gelukkig nemen de makers daar de tijd voor. Het voordeel van deze miniserie van HBO is ook dat de afleveringen variëren van 50 tot 107 minuten per stuk, het verhaal wordt dus in geen enkele aflevering afgeraffeld. De miniserie is daarmee een mooi geheel geworden, waarbij naast de vormgeving en locaties ook de goede muziek moet worden vermeld. Nicole Kidman zingt de titelsong, maar ook de achtergrondmuziek is sterk bij alle afleveringen.

De Nederlandse blu-ray heeft een goede beeldkwaliteit en daarmee komen de mooie locaties in New York goed tot hun recht. De zes afleveringen zijn op twee schijfjes terug te vinden. Er is naast de originele Engels gesproken versie, ook een Frans ingesproken versie. Ondertiteling is er in het Nederlands, Frans, Deens, Zweeds, Fins, Noors en Engels voor slechthorenden. De blu-ray is mooi vormgegeven en zit in een insteek-hoesje (slipcover).

De extra’s lijken qua hoeveelheid veel, maar blijven allemaal bij elkaar onder de drie kwartier. Er zijn twee korte filmpjes waarbij eerst hoofdrolspelers Grant en Kidman de serie introduceren. In het tweede ‘Creating The Undoing’ wordt de miniserie door de makers en acteurs geïntroduceerd. Beide filmpjes kun je bekijken zonder dat er al te veel wordt weggeven van het verhaal. Vooral in het tweede korte filmpje wordt er interessante achtergrondinformatie over situaties en personages gegeven.

Daarna komen de elf belangrijkste personages en de acteurs langs in elf keer twee minuten. Dat vond ik vooral leuk omdat daardoor ook de minder prominente personages hun karakter beschrijven en aangeven wat hen aantrekt in de personages. Door het bekijken van de extra’s krijg je soms een andere blik op situaties en dialogen uit de serie. Op enkele kleine losse eindjes na, voelt The Undoing na de laatste scène wel helemaal afgerond. Er wordt gesuggereerd dat er mogelijk een tweede seizoen komt, maar ik denk dat het bij deze fraaie miniserie blijft.
Volg The Undoing
The Bloody Truth
The Bloody Truth