7.5
Dave Scholting geeft "The Undoing - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Dave Scholting op 7 januari 2021.
2
1

The Undoing - Seizoen 1

Nicole Kidman, Hugh Grant, HBO, David E. Kelley en Susanne Bier. Zomaar wat namen die ieder apart van elkaar mijn interesse al zouden wekken. Kidman is een talentvolle actrice, die hiervoor nog te zien was in een andere succesvolle HBO-serie: Big Little Lies. Die serie werd op zijn beurt weer geproduceerd door onder andere David E. Kelley, de maker van series als L.A. Law, Chicago Hope en Ally McBeal. Susanne Bier is onder meer de regisseur van de zéér goede limited serie The Night Manager en heeft een paar goede films gemaakt. HBO is de betaalzender van hitseries als Game of Thrones, Westworld, The Wire en The Sopranos. En Hugh Grant tenslotte is ook geen kleine naam. Met deze gebundelde krachten kon het niet anders zijn dan dat zij met iets reuzespannends zouden komen. Of dat ook is uitgekomen?

The Undoing
© HBO

Allereerst het verhaal van The Undoing. Grace Fraser (Kidman) woont samen met haar man Jonathan (Grant) en zoontje Henry (Noah Jupe, The Night Manager) in Manhattan. Samen met een paar andere vrouwen is zij bezig om een veiling te organiseren om geld op te halen voor de prestigeuze Reardon-school waar haar zoon en de kinderen van de andere dames naar toe gaan. Tijdens een bijeenkomst om de plannen voor de veiling te bespreken ontmoet Grace een jonge vrouw, Elena (Matilda de Angelis, Tutto può succedere). In de dagen die hierop volgen blijft Grace Elena op verschillende plekken tegenkomen. Op de veiling zelf treft Grace zelfs een huilende Elena op het toilet aan. De volgende dag wordt Elena's dode lichaam gevonden door haar zoontje Miguel. Zij blijkt op gruwelijke wijze te zijn vermoord. De politie ondervraagd Grace en wil ook haar man Jonathan spreken, maar die is net toevallig dezelfde ochtend naar Cleveland gevlogen voor zijn werk. Maar waarom krijgt Grace Jonathan telkens maar niet te pakken wanneer zij hem telefonisch probeert te bereiken?

The Undoing is niet het vuurwerk waar ik op gehoopt had met al die succesvolle namen

De makers van de serie proberen je gedurende de reeks een aantal keren op het verkeerde been te zetten door meerdere personages verdacht te maken van de moord op Elena. Dit kan zijn door hetgeen de personages zeggen of doen, maar uiteindelijk werkt dit toch niet helemaal. Dat komt omdat het gewoon niet sterk genoeg geschreven is door David E. Kelley. Hij probeert om je verdenkingen te doen afdwalen van degene die je vanaf het begin af aan al verdenkt. Maar degene die je in het begin van de serie verdenkt, blijkt het uiteindelijk ook gewoon te zijn. Zo simpel is het. Daarin falen de makers dus jammer genoeg behoorlijk. Het levert dan ook helaas een serie op die nooit écht spannend wordt en eigenlijk alleen het kijken waard is door de strakke acteerprestaties van Kidman en Grant. Vooral die laatste is een grote verrassing. Hugh Grant heeft eindelijk de juiste leeftijd en kop gekregen om andere rollen te spelen in plaats van de eeuwige komische stuntel die we kennen uit Four Weddings and a Funeral en Notting Hill. Ik zou hem graag vaker in het soort rollen als in deze serie zien, ongeacht of dit voor een televisieserie of film is.

The Undoing
© HBO

The Undoing is uiteindelijk geen slechte serie geworden maar het is ook niet het vuurwerk waar ik op gehoopt had met al die succesvolle namen voor en achter de camera. De serie krijgt van mij nu niet meer dan een 7.5. Dat het cijfer niet minder is geworden, is vooral te danken aan de goede acteerprestaties van Grant en Kidman. Zíj houden de aandacht van de kijker vast, in tegenstelling tot het best wel simpele verhaal.
Volg The Undoing
The Bloody Truth
The Bloody Truth