8.5
Wichita van Rijkom geeft "The Truth About the Harry Quebert Affair - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 13 juni 2020.
4
0

The Truth About the Harry Quebert Affair - Seizoen 1

The Truth About the Harry Quebert Affair is nogal een mondvol als je het hebt over titels. Het klinkt meer als een boek dan een tv serie. Eigenlijk voelt het ook zo als je ernaar kijkt. De manier hoe het verhaal is opgebouwd, wordt verteld en in beeld wordt gebracht doet erg denken aan detective boeken. Aan de hand van schrijver Marcus Goldman (Ben Schnetzer, Happy Town) leren we zijn oud-mentor Harry Quebert (Patrick Dempsey, Grey’s Anatomy) kennen die wordt verdacht van een moord. Beetje bij beetje komen we er achter wie allemaal betrokken zijn bij de zaak en of Harry Quebert echt de dader is.

Iedere aflevering voelt als het hoofdstuk uit een boek

De bijna zestienjarige Nola Kellergan (Kristine Froseth, The Society) wandelt op een dag het landgoed van Harry op. Dansend in de regen ontmoeten ze elkaar en het lijkt liefde op het eerste gezicht. Een verboden liefde, want Nola’s leeftijd maakt het onmogelijk om een echte relatie te ontwikkelen. Toch geeft ze niet op en trekken Nola en Harry die zomer veel met elkaar op. Tot Nola op een nacht verdwijnt. Ruim dertig jaar later wordt in 2008 haar lichaam op het landgoed van Harry gevonden. Was dit een crime passionnel of is er meer aan de hand?

Marcus leert Harry jaren na de verdwijning van Nola kennen. Harry is op dat moment docent en een bestseller auteur. Zijn boek The Origin of Evil blijkt een rode draad te zijn in zijn leven en is niet alleen verbonden met het heden maar ook met het verleden. Marcus heeft inmiddels zelf een succesvolle carrière als schrijver maar klopt met een writer’s block aan bij zijn voormalige mentor als hij tegen de deadline van zijn nieuwe boek aanloopt. Wanneer Harry wordt beschuldigd van de moord op Nola staat Marcus zijn vriend gelijk bij. Al gauw wordt dit zijn nieuwe project, een boek over wat er daadwerkelijk is gebeurd de avond dat Nola Kellergan verdween.

The Truth About the Harry Quebert Affair
© MGM+

The Truth About the Harry Quebert Affair is een miniseries met een begin en einde. Het verhaal wordt in tien afleveringen verteld. Iedere aflevering voelt als het hoofdstuk uit een boek en de climax blijkt uiteindelijk even verrassend als bij de gemiddelde misdaadroman. Hier en daar waren er wel wat voorspelbare wendingen. Maar uiteindelijk zijn er nog genoeg geheimen die je van tevoren niet ziet aankomen.

Bij Tamara Quinn (Virginia Madsen, Once Upon a Time) draait alles om imago. Dus als de ‘beroemde’ schrijver Harry Quebert haar kleine diner in Maine binnenloopt behandelt ze hem als royalty. Ze koppelt hem zelfs aan haar dochter Jenny (Tessa Mossey, Shadowhunters), niet wetende dat Harry om een heel andere reden in het restaurant is. Nola werkt daar namelijk als serveerster. In het heden denkt Jenny (de oudere Jenny wordt gespeeld door Victoria Clark, Almost Family) met weemoed terug aan die tijd. Na al die jaren is ze Harry nog altijd niet vergeten en ze helpt Marcus dan ook graag in zijn zoektocht naar antwoorden.

Patrick Dempsey laat zich weer van zijn beste kant zien in deze rol, maar ook de rest van de cast doet niet voor hem onder.

De serie is gebaseerd op een gelijknamig Frans boek van de Zwitserse Joël Dicker. Het betreft tevens een Internationale samenwerking, met de Franse regisseur Jean-Jacques Annaud aan het roer. Het is ontspannen om naar te kijken. Waar een hoop misdaadverhalen veel bloed en lijken laten zien is daar in dit geval geen sprake van. Door de rustige manier van vertellen en de mooie sfeer van het dorpje, waar alles plaatsvindt, is het mysterieus maar niet heel heftig om naar te kijken. Het feit dat een deel van het verhaal zich in de jaren zeventig afspeelt is tevens een leuk detail.

De rijke Elijah Stern (Colm Feore, Storm of the Century) heeft eveneens een twijfelachtige relatie met de jonge Nola. Zo blijkt zijn chauffeur Luther Caleb (Joshua Close, The Unusuals) haar naakt voor hem te hebben geschilderd en was hij tevens de huisbaas van Harry op het moment van Nola’s verdwijning. Perry Gahalowood (Damon Wayans Jr., Happy Endings) wordt vanuit de politie op de zaak gezet. In eerste instantie zit hij met een tunnelvisie achter Harry aan. Wanneer Marcus echter bedreigingen ontvangt met de boodschap zich niet verder te mengen in het onderzoek draait hij bij. Samen met Marcus vormt hij uiteindelijk een soort van detective duo dat met de nodige grappen onderling stap voor stap dichterbij de waarheid komt.

Als groot Grey’s Anatomy fan was ik erg nieuwsgierig naar deze serie met 'McDreamy' in de hoofdrol. Patrick Dempsey laat zich weer van zijn beste kant zien in deze rol, maar ook de rest van de cast doet niet voor hem onder. The Truth About the Harry Quebert Affair is weliswaar een relatief simpel verhaal maar tevens een heerlijke om te bekijken. Ik vond het wel fijn om eens iets te zien dat niet zo gehaast is maar het meer van een rustige manier van vertellen moet hebben. Ik had graag meer van deze stijl willen zien. Maar helaas moeten we het met één seizoen doen dat in z’n geheel op Videoland te vinden is.
Volg The Truth About the Harry Quebert Affair
The End
The End