9
Wichita van Rijkom geeft "The Time Traveler’s Wife - Eerste aflevering" een 9.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 19 Mei 2022.
6
0

The Time Traveler’s Wife - Eerste aflevering

Clare is The Time Traveler’s Wife in deze gelijknamige serie over het leven van haar en haar bijzondere man Henry. Henry heeft geen controle over het tijdreizen waardoor hij op willekeurige momenten in een andere tijd kan belanden.

In 2003 verscheen het boek The Time Traveler’s Wife en zes jaar later kwam ook de gelijknamige film uit. Dit jaar heeft HBO besloten het verhaal nieuw leven in te blazen en een serie naar dit boek te maken. Medio mei verscheen de eerste aflevering op HBO Max en vanaf nu zal het eerste seizoen wekelijks op deze streamingdienst te zien zijn. Maar is de serie de moeite waard om te gaan bekijken?

Rennen, vechten en stelen zijn eigenschappen die je al vroeg leert als tijdreiziger, althans dat claimt Henry.

The Time Traveler’s Wife draait om de personages Henry (Theo James, Sanditon) en Clare (Rose Leslie, Game of Thrones). Henry is een tijdreiziger die door zijn 'aandoening' spontaan kan verdwijnen en naakt ergens in het verleden of de toekomst kan verschijnen. Clare is zijn (toekomstige) vrouw die al gelijk aan het begin van de serie uitlegt hoe het is om getrouwd te zijn met een tijdreiziger. Wat volgt is het begin van hun liefdesverhaal, hoe ze elkaar hebben leren kennen en uiteindelijk geliefden werden.

De serie start gelijk. Er is geen introductie, geen opbouw van karakters, je wordt als kijker meteen het verhaal in gegooid. Persoonlijk vond ik dit wel verfrissend. Het zorgde ervoor dat ik goed oplette en mijn aandacht is daarna niet meer verslapt. De acteerkwaliteiten van de cast in combinatie met het script maken het geheel sowieso erg fijn om naar te kijken. Het voelt allemaal heel natuurlijk aan (ondanks het thema tijdreizen) en de gesprekken bevatten de nodige humor. Geen slappe grappen maar sarcastische opmerkingen en situaties die regelmatig voor een kleine grinnik zorgen.

Rennen, vechten en stelen zijn eigenschappen die je al vroeg leert als tijdreiziger, althans dat claimt Henry. Hij is dan ook geen man die zijn kennis over het heden en verleden voor speciale doelen gebruikt. Hij wil simpelweg overleven en vindt het niet erg om hierbij zijn vuisten in de strijd te gooien. Clare lijkt aardig gewend aan de uitstapjes van haar man, die van enkele minuten tot enkele maanden kunnen duren.

The Time Traveler’s Wife
© HBO

Door de manier van vertellen zou je bijna vergeten dat enkele details over het hoofd worden gezien. Het zijn geen belangrijke dingen. Maar zaken zoals het boek waar Clare naar op zoek was en wat hier uiteindelijk mee is gebeurd laten toch wat plekken open in het verhaal. Ik kwam hier echter pas achter toen ik de aflevering uitgebreid ging analyseren. In eerste instantie had ik het helemaal niet door dat deze informatie miste. Dus echt opvallend is dit minpuntje niet.

De jongere Henry en Clare worden gespeeld door kind-acteurs en met name de jonge Henry is erg goed gecast. Zijn blik lijkt goed op die van de volwassen Henry. Helaas is de make-up bij de oudere Henry, die eveneens gespeeld wordt door Theo James, minder geslaagd. Waar Theo in de meeste gevallen toch wel een knappe man is valt dit bij zijn oudere versie toch wat tegen. Ook zijn de decors die gebruikt worden voor de buiten-scènes van de jonge Clare hier en daar wat nep ogend. Het is niet heel storend allemaal maar zijn wel verbeterpunten.

Ik heb genoten van de eerste aflevering van The Time Traveler’s Wife.

Het hele concept van het tijdreizen wordt in de eerste aflevering nog niet uitgebreid uitgelegd. Maar we krijgen wel al een klein kijkje in de toekomst aan het einde van de episode met betrekking tot wat Henry nog te wachten staat. De serie wordt omschreven als een drama maar met alles wat er in de eerste aflevering gebeurt vind ik het geheel ook aardig mysterieus. Het verhaal is best ingewikkeld maar gelukkig desondanks goed te volgen. Die combinatie maakt The Time Traveler’s Wife naar mijn idee ook zo prettig om naar te kijken.

Ik heb genoten van de eerste aflevering van The Time Traveler’s Wife. Ik vond het een heerlijke ontsnapping aan de realiteit en had graag meer afleveringen verder gekeken. Het is jammer dat ze niet gelijk de hele serie online hebben gezet. Maar ook begrijpelijk want deze manier van uitzenden bindt de kijker langer aan de streamingdienst natuurlijk. De aantrekkingskracht tussen Henry en Clare spat ervan af. Dit maakt me erg nieuwsgierig naar de rest van hun liefdesverhaal. Want één ding weet ik wel al zeker en dat is dat het leven van een tijdreiziger en zijn vrouw geen alledaags leven is.
Volg The Time Traveler’s Wife
Episode Six
Episode Six