Mandy Gelling-Potharst geeft "The Terror - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 22 augustus 2018.
1
0

The Terror - Seizoen 1

All of us in this room know that John was not your first choice to lead this expedition. Nor was he your second or even your third. We all know John. He's as wonderful as he is fallible.

Lastig, heel lastig, om van The Terror een recensie te maken waarin je moet uitleggen hoe de anthologieserie was, zonder ook maar iets weg te geven van het verhaal. Toen ik na de laatste aflevering de televisie uit deed vroeg mijn echtgenoot Roelof zich af hoe ik hier iets over ging schrijven. Hij zei: “Lijkt me heel lastig om over deze serie een goede recensie te schrijven zonder te spoliëren, maar wel iets te zeggen over de gelaagdheid van de serie.” En dat is het precies, maar ik ga het in deze recensie toch proberen.

It is my belief that God and winter will find us in safe waters by the end of the year.

The Terror is een anthologieserie van AMC, die op Amazon te zien is. De serie verteld in het eerste seizoen het verhaal over een expeditie van de Koninklijke Marine van Groot Brittannië die op zoek gaan naar een noordwestelijke doorgang naar China en India. Het fictieve verhaal is gebaseerd op het gelijknamige boek van Dan Simmons uit 2007. De reis start in 1845 met twee schepen de HMS Erebus en de HMS Terror. Al snel komen de schepen vast te zitten en dat is het begin van alle ellende.

Delen van de bemanning mag je op het eerste gezicht. Dat komt ook omdat er vele bekende gezichten meespelen in de serie. Maar er zijn ook bemanningsleden die je meteen wel op het ijs wilt zetten en niet meer aan boord halen, zoals bijvoorbeeld Cornelius Hickey (Adam Nagaitis, Houdini & Doyle), de man heeft zo smuk op zijn gezicht die je er het liefst meteen afslaat. ‘Een gluiperd van het zuiverste water,’ zou Wim Sonneveld zeggen.

Maar naast Hickey heb je ook de vriendelijke, compassievolle Henry Goodsir (Paul Ready, Motherland) en de sympathieke, warme Francis Crozier (Jared Harris, The Crown). Ook de loyale Thomas Jopson (Liam Garrigan, Once Uopn a Time) draagt er aan bij dat je gaat meeleven met de mannen op de Erebus en Terror. Maar The Terror is meer dan alleen een bare tocht naar de Noordpool.

[image-99673]

The Terror heeft tien afleveringen die zeer traag van start gaan. Het tempo gaat nooit echt helemaal omhoog en mijn gevoel zegt me dat het waarschijnlijk ook sneller en korter verteld had kunnen worden. Maar de tijd waarin het zich afspeelt leent zich wel voor deze traagheid van vertellen. De gelaagdheid van de serie is bewonderenswaardig. De spanning die je voelt komt af van de bemanning en niet wat zich afspeelt op het ijs.

De serie laat zich het best omschrijven als een dramatische thriller die de kijker meeneemt naar een tijd waarin zeelieden hun leven niet zeker waren. Maar in het geval van de Erebus en Terror kun je wel zeggen dat de wet van Murphy toch wel een enorme rol heeft meegespeeld. Al vraag ik me af of ze die wet al konden in de negentiende eeuw. De beelden zijn prachten, de Tuunbaq over de top en de dialogen, acteer- en camerawerk en de regie zijn uitstekend.

Gentlemen, we always feel worse in the darker months.

De spanningsbogen komen soms niet helemaal tot zijn recht maar dat stoort echt nergens. Nogmaals de serie had iets vlotter verteld mogen worden. Het is de eerste paar afleveringen even doorbijten, maar daarna krijg je een spannend verhaal voorgeschoteld die zeker de moeite waard is. The Terror weet de aandacht vast te houden en de acteurs spelen daarbij meer dan een grote rol. En het blijft fascinerend om te zien hoe mensen op verschillende manieren met tegenslag omgaan. Zeker als ze in een tijd leven waarin niets vanzelfsprekend en zeker was.

Wat wel zeker is dat The Terror een tweede seizoen gaat krijgen met een ander verhaal en wellicht andere acteurs. 7,5 punt voor een iets te traag maar goed verhaal.
Volg The Terror
Into the Afterlife