7
Wichita van Rijkom geeft "The Spy - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 12 september 2019.
1
0

The Spy - Eerste aflevering

In de jaren 60 lopen de gemoederen tussen Syrië en Israël hoog op. Mossad, de militaire inlichtingendienst van Israël, besluit een spion in te zetten om achter vertrouwelijke informatie te komen. De in Egypte geboren Israëlische immigrant Eli Cohen wordt hiervoor gerekruteerd en zal uiteindelijk met deze twijfelachtige eer de geschiedenisboeken ingaan. Het boek L'espion qui venait d'Israël, geschreven door Uri Dan en Yeshayahu Ben Porat, vertelt dit op waarheid gebaseerde verhaal. Begin september kwam de serie The Spy uit waardoor het verhaal uit dit boek nu op het kleine scherm te zien is. In deze zes afleveringen tellende miniserie zien we hoe Eli Cohen het personage Kamel Amin Thaabeth aanneemt, vijandig gebied infiltreert en wat dit met zijn achterblijvende familie doet.

Als acteur die vooral bekend is van zijn grappigere rollen is het verfrissend om hem eens zo serieus te zien.

Het verhaal begint op 18 mei 1965, het moment waar het verhaal ook eindigt. Een rabbijn wordt in het holst van de nacht opgeroepen om Eli Cohen (Sacha Baron Cohen, Da Ali G Show) bij te staan bij het schrijven van een brief naar zijn vrouw Nadia (Hadar Ratzon-Rotem). Met een sprong terug in de tijd zien we hoe het zes jaar daarvoor allemaal begon. Terwijl Eli vast zit in een uitzichtloze baan en al meerdere keren tevergeefs heeft gesolliciteerd bij Mossad, werkt zijn vrouw als kleermaakster voor rijkelui. Het zit hem dwars dat er op hen wordt neergekeken dus wanneer hij de kans krijgt zich alsnog bij Mossad aan te sluiten grijpt hij deze met twee handen aan. Zijn vrouw weet ondertussen van niks, hoewel ze wel voelt dat er iets niet klopt. Geen van beiden beseft zich echter dat hun leven op het punt staat voor altijd te veranderen.

The Spy

Het waargebeurde aspect van dit soort verhalen intrigeert mij altijd zeer. Ik vind het bijzonder om zulk soort levensverhalen in serievorm te zien. Hoewel er geen bewegende beelden van de echte Eli Cohen te vinden zijn hebben de makers door middel van gesprekken met onder andere zijn Mossad handlers en familieleden toch een zo realistisch mogelijk beeld van deze man neergezet. Hoofdrolspeler Sacha Baron Cohen heeft niet alleen als acteur maar tevens als uitvoerend producent een belangrijke rol in dit verhaal. Als acteur die vooral bekend is van zijn grappigere rollen is het verfrissend om hem eens zo serieus te zien. Hoewel ik hem pas één aflevering als Eli Cohen heb gezien vind ik het nu al verbazingwekkend hoe goed hij dit karakter weet neer te zetten. Binnen enkele minuten ben je alweer vergeten dat hij ook Ali G en Borat is en geloof je hem als intelligente, toegewijde en ietwat onervaren spion. Bij het terugzien van foto’s valt bovendien niet te ontkennen dat hij fysiek sterk op de echte Eli lijkt en wat dat betreft eveneens uitstekend gecast is.

Hier en daar deed de eerste aflevering mij wat terugdenken aan The Little Drummer Girl.

Dan Peleg (Noah Emmerich, The Americans) is de Mossad handler die Eli uiteindelijk onder zijn hoede neemt en vormt tot de spion die hij uiteindelijk wordt. Toch is hij in eerste instantie niet erg enthousiast over het plan en van mening dat de trainingsperiode voor dit project te kort is. Onder dwang van de premier zet hij toch door, hoewel hij er wel voor zorgt dat de keus om dit te doen uiteindelijk volledig bij Eli zelf ligt. Alle locaties die deze eerste aflevering aan bod komen zorgen voor wat verwarring hier en daar. Vanuit Zurich belandt Eli uiteindelijk in Buenos Aires waar zijn spionagewerk zal beginnen, terwijl het verhaal start in Parijs en tussendoor uiteraard ook Syrië en Israël aan doet. Ik vind het altijd weer jammer dat dit soort series het nodig vinden om het begin zo ingewikkeld te maken. Hoewel wat uitdaging in een verhaal leuk is zou een ietwat laagdrempelige start waarschijnlijk een groter publiek aanspreken.

De introductie van de karakters en het verhaal zijn een aardig begin. Maar het is de vraag hoe de makers het verder gaan doen. Komt er meer spanning in het verhaal en wordt het een echte spionage thriller zoals men belooft? Of blijft het een beetje doorkabbelen en wordt het niveau niet hoger dan dit? The Spy heeft ondanks z’n niet al te denderende start toch mijn interesse gewekt. De manier van vertellen en het acteerwerk laten een goede basis zien. Daarnaast intrigeert het waargebeurde aspect mij en vind ik het altijd bijzonder om zulk soort levensverhalen in serievorm te zien. Hier en daar deed de eerste aflevering mij wat terugdenken aan The Little Drummer Girl. Een serie die ik begin dit jaar recenseerde en waar ik in eerste instantie ook even in moest komen. Uiteindelijk verbaasde dit verhaal mij in positieve zin en ik hoop dat dit bij The Spy niet anders zal zijn. Deze eerste aflevering geef ik echter nog een matige zeven. Er is meer dan voldoende ruimte voor verbetering, maar slecht is het tot dusverre zeker niet. Eens zien of die verbetering er gaat komen de rest van dit seizoen. Wordt vervolgd!

The Spy
Volg The Spy
Home