Ron Schoonwater geeft "The Split - Seizoen 3" een 8.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 6 februari 2023.
5
0

The Split - Seizoen 3

Het einde van The Split is drama met hoofdletters.

De gevolgen van een scheiding zijn in drie seizoenen op verschillende manieren benaderd. Dat kan ook niet anders als een van de plaatsen waar de serie plaatsvindt een advocatenkantoor is die handelt in echtscheidingen. Het geeft The Split een mooie basis om het verhaal te vertellen van een familie die te maken krijgt met liefde, hoop, scheiding en verdriet.

The Split
© BBC One

De eerste twee seizoenen waren al goed, maar dit derde en tevens laatste seizoen is de kers op de taart. De scheiding tussen Hannah (Nicola Walker, Unforgotten) en Nathan (Stephen Mangan, Green Wing) krijgt verder vorm. Dit gaat met vallen en opstaan. Na zoveel jaar samen kan het niet anders dat het gevoel tussen beide niet helemaal verdwenen is. Dat wordt soms pijnlijk duidelijk. Hun kinderen voelen dat ze een keuze moeten maken zolang de pijn tussen beide ouders overheerst. Wanneer Nathan terugkeert met onverwacht nieuws wordt de relatie tussen hem en Hannah nog complexer. Het helpt ook niet wanneer Christie (Barry Atsma, The Serpent Queen) in het land terugkeert.

The Split weet een mooi maar pijnlijk beeld te schetsen wat scheiding met iemand doet.

Nina (Annabel Scholey, Medici: Masters of Florence) worstelt met het moederschap. Wanneer ze een nieuwe liefde tegenkomt lijkt die meer problemen met zich mee te brengen dan mogelijk gedacht. Niet alleen privé, maar zeker ook op het werk. Rose (Fiona Button, Grantchester), de andere zus van Hannah en Nina, twijfelt over adoptie van een kind. Haar partner wil erg graag. Dat zorgt voor onderlinge spanning. Wanneer er iets onvoorstelbaar heftigs gebeurd is het de vraag hoe Rose hiermee om weet te gaan. Hun moeder Ruth (Deborah Findley, The Drowning) tot slot zit in haar eigen web opgesloten. Haar bindingsangst en haar onstuitbare ambitie op het werk zorgen ervoor dat zij en haar omgeving daar last van krijgen.

The Split
© BBC One

The Split weet een mooi maar pijnlijk beeld te schetsen wat scheiding met iemand doet. De onzekerheid, de pijn, de heftige gevoelens en de zoektocht naar hoe je hiermee om moet gaan. Het komt dit derde seizoen allemaal samen. The Split staat al bekend om het goede acteerwerk en de prima verhaallijnen, maar dit laatste seizoen lijkt alles nog net een streepje beter. Dat komt door de emotionele boodschap en het feit dat het allemaal zo 'normaal' aanvoelt wat er gebeurd. Natuurlijk zit er het nodige drama bij en worden sommige zaken (soms onnodig) opgeblazen. Conclusie is echter dat dit seizoen een mooie ode is aan alles waar deze serie voor staat. Wat die ode precies is moet jezelf maar gaan ervaren door je drie seizoen lang onder te dompelen in de wereld van deze serie.
Volg The Split
Episode 6
Episode 6