Wichita van Rijkom geeft "The Society - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 16 Mei 2019.
2
0

The Society - Eerste aflevering

De sfeer binnen de stad is op z’n zachts gezegd grimmig te noemen als we de pilot afsluiten.

Wat zou er gebeuren als tieners het voor het zeggen zouden hebben? Als zij als enigen nog over waren en voor zichzelf maar ook elkaar moesten zorgen? In The Society zien we hoe dit uitpakt voor een groep jongeren uit het fictieve West Ham in Amerika. Wanneer zij, na een schoolreisje dat vroegtijdig wordt afgebroken wegens extreme weersomstandigheden, terugkomen in hun stadje merken zij al gauw dat er iets niet klopt. Iedereen is verdwenen, er is geen volwassene (of kind) meer te bekennen en ook het contact met de rest van de buitenwereld lijkt volledig te zijn afgesloten. Ze zijn op elkaar aangewezen, en zoals te verwachten loopt dat compleet uit de hand.

Er hangt al een tijdje een vieze lucht in West Ham. Volwassenen hebben er, zo lijkt het, verhitte gesprekken over maar niemand weet wat het is en of het gevaarlijk is. Nietsvermoedend vertrekken de zestien-plussers van de lokale middelbare school dan ook naar hun schoolkamp. Ze zeggen hun geliefden gedag, denkend dat ze elkaar binnen enkele dagen weer terug zullen zien. Als ze terug komen in een verlaten stad komt al gauw het besef dat ze alleen zijn. Klassenoudste Cassandra (Rachel Keller, Legion) neemt in eerste instantie een beetje het voortouw en probeert alles in goede banen te leiden. De één raakt eerder in paniek dan de ander, maar uiteindelijk komen ze allemaal tot dezelfde conclusie: er is iets vreemds aan de hand. Waar een deel van de groep wil achterhalen wat er speelt en hoe ze alles weer terug kunnen krijgen naar vanouds is er ook een deel dat gaat feesten en niet echt bezig lijkt te zijn met de gevolgen op de lange termijn.

The Society

The Society past goed in het rijtje van moderne dramaseries met een vleugje mysterie en tieners in de hoofdrol, waar je er tegenwoordig veel van ziet. De serie heeft dan ook wat weg van series zoals Under the Dome, maar toont toch een eigenheid door een volledig jong volwassen cast die het verhaal moet vertellen. Vaak irriteer ik mij aan de langdradigheid van dit soort verhalen. Het duurt soms eeuwen voor het van start gaat en dan heb ik als kijker vaak mijn interesse al verloren. Bij The Society is hier geen sprake van. Zij starten binnen enkele minuten al met het thema waar het om draait en weten dan ook gelijk een volle eerste aflevering neer te zetten. Er gebeurt een hoop en het einde laat tevens zien dat de jongeren nog een hoop te wachten staat. Van saamhorigheid is immers niet bepaald (meer) te spreken. De sfeer binnen de stad is op z’n zachtst gezegd grimmig te noemen als we de eerste aflevering afsluiten. Of dat ook zo blijft kunnen we zien door de eerste tien afleveringen te bekijken die sinds 10 mei allemaal op Netflix staan.

Wat mij betreft is dit begin niet gelijk geweldig te noemen, maar het is zeker goed genoeg om The Society een kans te geven.

Natuurlijk zijn er ook de nodige relationele problemen. Zo zijn er onbeantwoorde liefdes, relaties die op springen staan en relaties die nog niet echt goed gedefinieerd kunnen worden. Met een ensemble cast als deze komen er een hoop karakters en namen op je af. Hoewel de gezichten gelukkig duidelijk genoeg van elkaar verschillen om het merendeel van de karakters uit elkaar te kunnen houden, heb ik zelf na het zien van één episode de namen nog niet echt onder de knie. Ik heb er echter wel vertrouwen in dat dit goed zal komen in de volgende afleveringen. Bovendien verbaasde het mij hoeveel karakters toch al een klein beetje geïntroduceerd zijn, ondanks de korte tijd die hiervoor was. Een groot deel van de cast is nog relatief onbekend, maar er zijn wel enkele namen die al eerder in grote series hebben meegespeeld zoals Sean Berdy (Switched at Birth) en Grace Victoria Cox (Under the Dome).

De woorden ‘Mene Mene Tekel Upharsin’ staan op een muur van de school geschreven vlak voor de groep op schoolreisje vertrekt. Volgens een oude spreuk betekent dit dat er ongeluk en verdeeldheid op de loer ligt. Hoewel hier verder nog niet op wordt ingegaan deze aflevering vermoed ik dat dit wel eens iets te maken kan hebben met wat er aan de hand is. Bij mij heeft de eerste aflevering genoeg interesse gewekt om verder te willen kijken, al betwijfel ik of het hele verhaal ook gelijk dit eerste seizoen verteld zal worden. Wat mij betreft is dit begin niet gelijk geweldig te noemen, maar het is zeker goed genoeg om The Society een kans te geven. Ik ben benieuwd of de serie een lang leven gegund is met meerdere seizoenen in het vooruitzicht. Voor nu geef ik de eerste aflevering in ieder geval een ruime voldoende en ga ik binnenkort zeker verder bingewatchen.

The Society
Volg The Society
How it Happens