7.5
Bartwin v/d Pols geeft "The Sinner - Eerste twee afleveringen" een 7.5.
Geschreven door Bartwin v/d Pols op 21 augustus 2017.
5
0

The Sinner - Eerste twee afleveringen

In haar eerste echte terugkeer naar het kleine scherm - wie kent de brave TV serie 7th Heaven nog? - speelt Jessica Biel (Total Recall) moeder Cora Tannetti van één kind en is ze getrouwd met een fijne vent in het kleine voorstadje Dorchester. Alles loopt rustig en voorspelbaar in haar leven. Toch rommelt het onder de brave buitenkant. Cora lijkt niet helemaal lekker in haar vel te zitten, heeft last van onduidelijke flashbacks en heeft slaappillen nodig om tot rust te komen. Cora lijkt alles onder controle te hebben totdat tijdens een dagje strand met haar gezinnetje de stoppen volledig doorslaan. Zonder al teveel te verklappen begaat zij op klaarlichte dag en tussen een massa mensen een heftige misdaad met dodelijk gevolg. De politie staat dus voor een vreemde zaak: het is duidelijk wie de misdaad heeft begaan maar waarom heeft Cora zich zo laten gaan?
The Sinner
© USA Network

Dit uitgangspunt zorgt voor een prettige spanning. Want nadat Cora haar misdaad heeft begaan lijkt zij zelf net zo verbaasd te zijn als haar omgeving. Ze heeft geen idee waarom zij dit heeft gedaan. Ze kent het slachtoffer niet eens. Dit plaatst de rechercheurs ook voor een raadsel. Of beter gezegd, één van de rechercheurs. Immers, de dader is bekend, de bekentenis is ook volledig en schuld wordt erkend door Cora Tannetti. Ze wil zelfs geen advocaat aannemen. Toch is rechercheur Harry Ambrose (Bill Pullman, 1600 Penn) geïntrigeerd door de zaak. Volgens hem begaat niemand zo’n misdaad zonder een onderliggende motivatie. Zelfs als de dader zich niet bewust is van deze motivatie. Bovendien heeft iedereen zijn geheimen, ook Harry Ambrose zelf, blijkt tijdens de eerste aflevering.

Gelukkig pakt de tweede aflevering van The Sinner het wel erg slome tempo uit de eerste aflevering wat op. Dan blijkt de verwarde Cora toch een stuk scherper dan gedacht en zien we ook via flashbacks de eerste lijnen ontstaan uit een moeilijke, streng religieuze opvoeding. Ook rechercheur Harry Ambrose begint de eerste haakjes te vinden richting een logische verklaring voor deze extreem gewelddadige uitspatting van Cora.

Kan the Sinner de kijker voldoende boeien om het waarom te volgen?

De serie, gebaseerd op het gelijknamige book van Petra Hammesfahr, is één van de grote trekkers van kwaliteitszender USA Network (denk aan Suits, Mr. Robot, Psych, etc.). Ook de aanwezigheid van sterren als Jessica Biel, Bill Pullman en Christopher Abbott (Girls, It Comes at Night) geven aan dat men veel verwacht van deze serie. Qua cinematografie en muziek scoort de serie ook een goede voldoende.
Verwacht wel, in lijn met de eerder genoemde series van deze zender, een rustig tempo met een grimmige sfeer met de nodige flashbacks. Uiteraard moeten deze bevreemdende terugblikken later in elkaar passen voor een rationele verklaring maar het werkt soms tegendraads tijdens deze eerste twee afleveringen.

Ook wordt er een behoorlijk beroep gedaan op het acteertalent van Jessica Biel om de nodige sympathie op te werken bij de kijker om mee te gaan met het ontdekken van het waarom van haar misdaad. Immers, met een duidelijke misdaad, dader en bekentenis doet het waarom er dan nog toe? In deze eerste twee afleveringen slaagt zij daar helaas niet optimaal in. Ook het karakter van Bill Pullman wekt de nodige antipathie op. Tegelijkertijd houdt de serie duidelijk nog de nodige plotwendingen onder de pet. En met een looptijd van 8 afleveringen lijkt the Sinner de juiste lengte te hebben voor dergelijke donkere thrillers.

Voor nu dus een voldoende voor the Sinner waarbij de hoop is dat Jessica Biel haar acteertalent nog net wat meer aanspreekt en de kijker weet te verleiden om het waarom te blijven volgen. Als je vergelijkbare series als Top of the Lake en Broadchurch ook goed vond, dan kan je gerust the Sinner toevoegen als een prettige aanvulling op het genre.
Volg The Sinner
Part VIII
Part VIII