7.5
Bo Verhoef geeft "The Serpent - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door Bo Verhoef op 14 januari 2021.
5
0

The Serpent - Eerste aflevering

Ik ben gek op een goede misdaadserie op zijn tijd. Geef mij maar een spannende serie waar je tot het eind van de allerlaatste aflevering op het puntje van je stoel blijft zitten. De nieuwste dramaserie van BBC is er precies zo één. The Serpent vertelt het op waarheid gebaseerde verhaal van de Franse seriemoordenaar Charles Sobhraj en is een achtdelige miniserie van BBC One en Netflix. De serie komt dus hopelijk binnenkort ook naar Netflix.

Het feit dat dit verhaal zich afspeelt in Azië in de jaren 70 maakt de serie uniek.

Sobhraj was de hoofdverdachte in meerdere Aziatische moordzaken in de jaren 70. Hij werd ervan verdacht zo’n twaalf Westerse reizigers te hebben vermoord tussen 1975 en 1976. Hij vermoordde ze op de zogenoemde Hippie Trail, de internationale benaming van een reisroute over land van Europa naar onder andere India, Thailand en Nepal. Op dit moment zit hij een levenslange gevangenisstraf uit in de Kathmandu gevangenis in Nepal. De serie gaat in op zijn opmerkelijke verhaal, zijn acties, zijn moorden en hoe hij werd opgepakt en berecht. Het feit dat dit verhaal zich afspeelt in Azië in de jaren 70 maakt de serie uniek.

De eerste aflevering begint met een interview met Sobhraj, fantastisch neergezet door Tahar Rahim (A Prophet), die op dat moment vrij rondloopt in Parijs. Hij wordt geïnterviewd door een Amerikaanse journalist die probeert hem van zijn stuk te brengen. Ze geeft aan dat vele mensen vinden dat hij is weggekomen met allerlei moorden. Vandaar ook zijn bijnaam, The Serpent, omdat hij niet alleen lang uit handen wist te blijven van de politie, maar ook wist te ontsnappen uit allerlei gevangenissen. De reden dat hij altijd uit handen wist te blijven? Omdat hippies toen niet zo van belang waren, omdat ambassades nog niet goed met elkaar communiceerden en omdat Sobhraj een meester was in misleiden. Daarnaast had hij een betrouwbare partner, Marie-Andrée Leclerc, gespeeld door Jenna Coleman, bekend van Dokter Who en Victoria.

De serie wisselt tussen Sobhraj die misdaden pleegt en de manier waarom hij uiteindelijk voor het gerecht wordt gebracht. Als de jonge Nederlandse diplomaat in Bangkok Herman Knippenberg, gespeeld door Billy Howle, hoort van de verdwijning van twee van zijn landgenoten gaat hij op onderzoek uit. Hij begint navraag te doen met hulp van zijn vrouw Angela (Ellie Bamber), maar dat valt niet mee. Hij weet nog niet dat hij zich stort in een van de grootste misdaadzaken van die tijd. Uiteindelijk is zijn verhaallijn misschien nog wel interessanter, want hoe pak je in hemelsnaam zo’n slimme moordenaar op. Het is een kwestie van gepakt of niet gepakt worden en dat maakt de serie juist spannend.

Rahim speelt de perfecte verdachte intelligente seriemoordenaar: manipulatief, koudbloedig en onverschillig.

Het feit dat deze serie is gebaseerd op waargebeurde verhalen en veel van de mensen nog leven, maakt de serie extra bijzonder. Ik kan me bijna niet voorstellen hoe het is om een rol te spelen over iemand die nog leeft. Rahim speelt de perfecte intelligente seriemoordenaar: manipulatief, koudbloedig en onverschillig. Ook het acteerwerk van de anderen is bizar goed. Het doet me enorm denken aan andere misdaadseries die gebaseerd zijn op waargebeurde verhalen, zoals Manhunt: Unabomber. De serie mag dan misschien op dit moment nog niet zo bekend zijn, ik weet zeker dat deze serie een enorme hit gaat worden zodra hij op Netflix staat.
Volg The Serpent
Episode 8
Episode 8