5.5
Helgoned geeft "The Same Sky - Seizoen 1" een 5.5.
Geschreven door Helgoned op 18 juni 2017.
0
0

The Same Sky - Seizoen 1

Een Duits-Tsjechische coproductie met een fraaie Engelse titel, dat is The Same Sky. We zijn dan wel verschillend, maar we leven wel allemaal onder dezelfde hemel. De serie is geschreven door de Engelse Paula Milne en de Duitse Olivier Hirschbiegel (bekend van de bioscoopfilm Diana). The Same Sky speelt zich af in Duitsland in de jaren zeventig, de periode van de koude oorlog. Het verhaal gaat over twee families, de ene familie woont in West-Berlijn, de andere in Oost-Berlijn. De families worden gescheiden door de Berlijnse muur, die de Oost-Duitse regering in augustus 1961 van de ene op de andere dag bouwde. De serie beslaat ongeveer zes uur televisie, in Duitsland in drie delen uitgezonden, in België en Nederland in zes afleveringen.

In de eerste aflevering zien we hoe in 1974 een groep Oost-Duitse, voornamelijk jonge, mannen worden opgeleid tot spion door de geheime dienst Stasi. Zij krijgen training in hoe ze het beste vrouwen kunnen verleiden om hen geheimen te ontfutselen. Eén van die jonge mannen is de 25-jarige Lars Weber (Tom Schilling). Hij wordt op een missie gestuurd naar West-Berlijn. Zijn opdracht is om daar aan te pappen met de data-analiste Lauren Faber (Sofia Helin, The Bridge). Lars moet van haar informatie over de afluisterpraktijken van de Britse geheime dienst lospeuteren. Lauren werkt voor de Britse geheime dienst en is een alleenstaande moeder met een opstandige puberzoon. Sabine Cutter, de jongere collega van Lauren, heeft ondertussen ook een oogje laten vallen op Lars.

Der gleiche Himmel
© ZDF

Er zijn nog meer ontwikkelingen op de achtergrond. Gregor, de vader van Lars, is trots op zijn zoon. Hij bespioneert zelf zijn medeflatbewoners om erachter te komen wie zich te veel ‘Westers’ gedraagt. Maar vader Gregor draagt ook een groot geheim bij zich, waar hij Lars niets over heeft verteld. Klara (Stephanie Amarell), het dertienjarige nichtje van Lars, probeert in het Olympisch roeiteam van Oost-Duitsland te komen en heeft daar letterlijk alles voor over. Daar heeft haar moeder ook een belangrijke stem in. Deelname aan de Olympische Spelen betekent ook dat haar familie wat materiële voordeeltjes kan genieten. Verder kan de homoseksuele leraar Axel Lang (Hannes Weber) niet leven in het communistisch regime en besluit hij om te vluchten naar zijn vriend in West-Berlijn.

De makers laten in hun portrettering van de Ossies en de Wessies overigens heel sterk geen voorkeur blijken. Beide kanten hebben hun plussen en minnen blijkt wel gedurende de serie.

Er wordt in de afleveringen vrolijk heen en weer gesprongen tussen de verschillende verhaallijnen. Daardoor duurt het lang voordat je als kijker wat meer gevoel bij de personages krijgt. Dat is überhaupt een probleem van de serie vond ik. Het is lastig om wat te voelen voor de belangrijkste personages Lauren en Lars; beiden komen op mij vrij kleurloos over. De verschillende verhaallijnen zijn ook wel erg veel voor deze miniserie, de samenhang is daarin soms ook ver te zoeken. De beelden van Oost- en West-Berlijn zijn mooi, waarbij voornamelijk het oosten in beeld wordt gebracht. De makers laten in hun portrettering van de Ossies en de Wessies overigens heel sterk geen voorkeur blijken. Beide kanten hebben hun plussen en minnen blijkt wel gedurende de serie.

Der gleiche Himmel
© ZDF

De beelden en sfeer van de stad zijn dus goed geschoten. Ook de aankleding en de sets zijn prima verzorgd. De serie speelt in de zomer van 1974, tijdens het wereldkampioenschap voetbal dat in West-Duitsland werd gehouden. De aandacht voor de auto’s, de muziek, de meubels en stereo apparatuur uit de jaren zeventig is indrukwekkend. De actie en spanning is echter te dun om te blijven boeien. Na fraaie series als Unsere Mütter, unsere Väter en toch ook wel Deutschland 83 levert de Duitse televisie helaas niet weer een klassieker af. De serie is soms onderhoudend en dan weer te langdradig. Ook vond ik het einde te abrupt en leek het afgeraffeld. Ik geef de serie daarom slechts een krappe voldoende.
Volg Der gleiche Himmel
Episode 5 / Episode 6
Episode 5 / Episode 6