Dave Scholting geeft "The Right Stuff - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Dave Scholting op 15 augustus 2021.
1
0

The Right Stuff - Seizoen 1

Wie wordt de eerste mens ooit in de ruimte? De Amerikanen en de Russen willen beide maar al te graag de eerste zijn en uiteraard volgt er een strijd tussen de twee grootmachten.

Behalve een hoop aangekondigde Marvel en Star Wars-series kwam Disney+ in 2020 ook met The Right Stuff. Ook deze serie is niet echt origineel te noemen, want het is gebaseerd op het gelijknamige boek van Tom Wolfe uit 1979. Daarnaast werd er in 1983 al een eveneens gelijknamige verfilming van het boek gemaakt. Voegt een serie dan nog wel iets toe, kun je je zelf afvragen. Vooropgesteld, ik ben niet bekend met de film of het boek. En dit stukje Amerikaanse geschiedenis zegt mij ook niet zo heel veel. Ik kan dus alleen maar over deze serie oordelen.

Het verhaal lijkt op zich interessant genoeg om een serie erover te rechtvaardigen

Het verhaal lijkt op zich interessant genoeg om een serie erover te rechtvaardigen. Zoals ik in de inleiding al aangaf waren de Amerikanen en de Russen begin jaren '60 met elkaar in een strijd verwikkeld om de eerste man in de ruimte te kunnen brengen. Beiden wilden hierin per sé de eerste zijn en er volgde met name voor de Amerikanen een race tegen de klok. De Russen waren namelijk al behoorlijk ver in het uitvoeren van hun ambities.

The Right Stuff
© Disney+

De Amerikanen stelden een team van hun zeven beste piloten samen, waarvan er uiteindelijk drie in aanmerking zouden komen om als astronaut de ruimte in te gaan tijdens die eerste bemande ruimtevlucht. Ook moest besloten worden wie van de drie dan daadwerkelijk plaats zou mogen nemen in de raket. Tussen twee van hen, John Glenn (Patrick J. Adams, Suits) en Alan Shepard (Jake McDorman, Murphy Brown) barst een hevige strijd los om de uitverkorene te worden. Zo'n beetje iedereen verwacht dat Glenn de man gaat worden, maar de arrogante Shepard weet zeker dat hij de eerste man in de ruimte zal zijn.

The Right Stuff
© Disney+

Buiten Glenn en Shepard volgen we ook nog de andere potentiële astronauten en hun gezinnen, hetzij in mindere mate. Eén van de andere piloten, Gordon Cooper (Colin O'Donoghue, Once Upon a Time), krijgt wel weer meer aandacht in het verhaal. Interessant aan zijn verhaallijn is dat hij getrouwd is met een vrouw die zelf ook piloot is en graag de eerste vrouwelijke astronaut wil worden. Dat is iets wat in die tijd niet gewenst was, want vrouwen waren (volgens mannen uiteraard) daar niet intelligent genoeg voor.

The Right Stuff wordt nergens écht spectaculair of heel meeslepend

The Right Stuff is geen hele slechte serie geworden, maar wordt ondanks een interessant onderwerp nergens écht spectaculair of heel meeslepend. Een gemiste kans wat mij betreft. Dat de serie geen tweede seizoen heeft gekregen vind ik daarentegen dan weer niet helemaal terecht. Met hier en daar wat creatieve aanpassingen in de verhaalstructuur en met iets meer spanning, had de serie best potentie om verder te kunnen gaan.

Tel daarbij op dat de acteurs op zich prima gecast zijn en gewoon hun uiterste best doen met het materiaal wat ze krijgen en de serie had wat mij betreft alleen maar kunnen groeien. Sommige series hebben gewoon een tijdje nodig om op een bepaald niveau te komen. Dat zit er voor The Right Stuff dus niet meer in en we kunnen deze serie dan ook toevoegen bij die enorme berg series die na één seizoen al gecanceld werden.
Volg The Right Stuff
Flight
Flight