8.5
Wichita van Rijkom geeft "The Rain - Eerste aflevering" een 8.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 20 Mei 2018.
5
1

The Rain - Eerste aflevering

De afgelopen weken, nog ruim voordat de serie op Netflix stond, vond ik al tig lovende verhalen over The Rain. Deze nieuwe Deense serie zou een knaller zijn en het nieuwste paradepaardje voor Netflix moeten worden. Eerlijk gezegd had ik nog niet eerder een Deense serie gezien, ondanks alle successen die verhalen uit dit land inmiddels wereldwijd op hun naam hebben staan. Hoog tijd om The Rain dus een kans te geven en om te zien of het verhaal echt zo goed is als men voorspelde. Volledig afhankelijk van de ondertiteling werd ik gelijk meegezogen in een post-apocalyptische wereld waarin één familie de hoofdrol speelt. Wat er precies gaande is weet nog niemand tijdens de eerste aflevering, maar dat de vader van de twee hoofdpersonen iets met alles te maken heeft is wel duidelijk.

De taalbarrière was al gauw nauwelijks nog merkbaar en door het ijzersterkte acteerwerk voelde ik me gelijk net zozeer meegezogen worden in dit verhaal als bij een Engelstalige serie.

Het lijkt een normale schooldag voor Simone Andersen (Alba August) als zij plots door haar vader wordt meegenomen om te vluchten uit haar woonplaats. De regen komt en iedereen is in gevaar. Op de autoradio is te horen dat mensen die zich inmiddels al in de bui bevinden luchtwegproblemen hebben en één voor één sterven. Paniek breekt uit en de familie Andersen moet rennen hoor hun leven om een veilige bunker in de bossen te bereiken. Dit alles gebeurt tijdens de eerste tien minuten. De vader van Simone, Dr. Frederik Andersen (Lars Simonsen), vertelt haar dat hij de enige is die de wereld nog kan redden van een virus dat zich verspreidt via de regen en dat hij de bunker moet verlaten om dit te doen. Simone wordt met haar moeder Ellen (Iben Hjejle, Dicte) en broertje Rasmus (Lucas Lynggaard Tønnesen) achtergelaten met een belangrijke taak… Zij moet Rasmus beschermen want niemand mag weten dat hij daar zit. Hij is de sleutel tot alles en het is van levensbelang dat hij veilig blijft. Met deze cryptische woorden verdwijnt haar vader gehuld in een beschermend pak de regen in. Dan begint het verhaal pas echt.

[image-99208]

Dat bewuste broertje is wel een jochie dat bij mij het bloed onder mijn nagels vandaan haalde aan het begin van de pilot. Door zijn drammerige en eerlijk gezegd ook wel ietwat domme gedrag brengt hij zijn familie in groot gevaar. Zijn naïviteit lijkt bovendien niet helemaal overeen te komen met zijn leeftijd. Gelukkig voor de kijker is dit gedrag maar van korte duur want het verhaal springt al gauw zes jaar vooruit waarna een oudere acteur de rol van Rasmus overneemt. Ook de hysterie bij Simone zelf nadat er meerdere traumatische gebeurtenissen plaatsvinden wekte bij mij wat irritaties op. Maar dat heeft er misschien ook mee te maken dat ik zelf juist graag kalmte zie tijdens momenten van stress in plaats van blinde paniek. Gelukkig trekt ook dit naarmate de aflevering vordert bij en worden broer en zus steeds verstandiger in hun strijd te overleven. De taalbarrière was al gauw nauwelijks nog merkbaar en door het ijzersterkte acteerwerk voelde ik me gelijk net zozeer meegezogen worden in dit verhaal als bij een Engelstalige serie.

Via minimaal contact met de buitenwereld komt Simone er achter dat de mensheid massaal lijkt uit te sterven en er evacuatieplannen in gang worden gezet.

Terugblikken geven een klein kijkje in wat er vooraf is gegaan aan deze ramp. Zo was Rasmus ooit levensbedreigend ziek en is hij toen behandeld met een experimenteel middel. Simone heeft haar ouders destijds horen overleggen over een virus dat de wereld zou veranderen en dat iets te maken zou hebben met dit middel. Het bedrijf Apollon lijkt ook een grote rol te spelen in alles. Zij zijn namelijk de werkgever van vader Frederik en eveneens verantwoordelijk voor de bunker waarin de familie zich bevindt. Via minimaal contact met de buitenwereld komt Simone er achter dat de mensheid massaal lijkt uit te sterven en er evacuatieplannen in gang worden gezet. Uiteindelijk verdwijnt ook dit contact waardoor het onduidelijk is wat er met de rest van de wereld is gebeurd. Zo’n zes jaar vooruit in de tijd lijkt de mensheid in Denemarken (en wellicht ook de rest van de wereld?) zo goed als te zijn uitgestorven en alleen dieren de regen overleefd te hebben. Maar is dit wel echt zo?

Het verhaal heeft in ieder geval zeker mijn interesse gewekt, dus ik ga zo snel mogelijk verder kijken. Ik heb het vermoeden dat het allemaal nog een stuk spannender zal gaan worden en het zou mij niks verbazen als er een tweede seizoen zal volgen. The Rain doet z’n genre eer aan. Het mysterie, thriller aspect en drama worden bijna perfect gecombineerd tijdens deze eerste aflevering. Hoe de serie verder zal gaan is echter nog erg onduidelijk. Het voelt allemaal als het prille begin, alsof het verhaal nu pas van start gaat en wij als kijkers nu zullen gaan zien waar The Rain echt over gaat. Is het virus bijvoorbeeld nog actief, hoe kunnen mensen het toch overleefd hebben, waar komt het virus vandaan en wat heeft de vader van Simone en Rasmus hiermee te maken? Hopelijk worden deze vragen grotendeels beantwoord tijdens dit acht afleveringen tellende eerste seizoen van deze show.

The Rain
Volg The Rain
And This Too Shall Pass