6
Helgoned geeft "The Player - Eerste aflevering" een 6.
Geschreven door Helgoned op 30 september 2015.
1
0

The Player - Eerste aflevering

Het nieuwe televisieseizoen is begonnen in Amerika. The Player is één van die series waar liefhebbers al enige tijd warm voor draaien. Filmster Wesley Snipes werd binnengehaald voor een hoofdrol. Hij speelt Mister Johnson, een geheimzinnig type, strak in het pak en heerlijk mysterieus. Johnson is de contactpersoon van een geheime organisatie die rijke gokkers faciliteert in hun behoeften. De miljonairs en miljardairs gokken op het al dan niet slagen van misdaden. De gokkers gebruiken daarbij kansberekeningen van een door hen ontworpen machine om hun inzet te bepalen. Daarna wordt The Player ingezet als verrassingselement om de spanning in het spel te brengen. The Player is onderdeel van het team dat misdaden probeert te voorkomen.

Voormalig militair commando Alex Kane (Philip Winchester, Strike Back) is werkzaam als veiligheidsspecialist in Las Vegas. Als zijn ex-vrouw Ginny (Cara Buono) wordt vermoord, raakt zijn leven in een stroomversnelling. Hij is de belangrijkste verdachte in de moordzaak en wordt vervolgens benaderd door Johnson en Cassandra King (Charity Wakefield, van de miniserie Wolf Hall). Cassandra King is The Dealer van het spel. Johnson en King kunnen Alex Kane helpen bij het vinden van de moordenaar van zijn ex-vrouw. In ruil daarvoor moet hij dan wel meewerken als The Player in het high tech gokspel. Zijn eerste opdracht is om een ontvoeringszaak op te lossen. De moordenaars van zijn vrouw zouden achter deze ontvoering zitten. Aan het slot van de aflevering lijken er echter ontwikkelingen te zijn, die een heel ander licht op de zaak werpen.

[image-50555]
De serie is bedacht door John Rogers en John Fox. John Rogers schreef onder andere het script van The Transformers film uit 2007 en is de maker van de serie Leverage. John Fox is lid van het productieteam dat The Blacklist heeft binnengehaald. De serie is een mix van de film The Game (met Michael Douglas) en de serie Person of Interest. Het verhaal is vergezocht en de uitwerking ervan is nog niet overtuigend genoeg naar mijn smaak. Waarom zouden rijkelui een machine ontwerpen die misdaden voorspelt en die gebruiken voor een gokspel? Waarom verhandelen ze de informatie niet of proberen ze zelf de misdaden te voorkomen?

Als je als kijker deze vragen achter je laat en je concentreert op het avontuur, is de serie wel redelijk onderhoudend. De actie vond ik in deze pilotaflevering prima. In de veertig minuten waren er genoeg achtervolgingen en schietpartijen om de spanning erin te houden. Producent Bharat Nalluri heeft de eerste aflevering geregisseerd. Hij heeft in het verleden afleveringen van Britse series als Life on Mars, Spooks en Hustle gedraaid en deze eerste aflevering ziet er wat dat betreft goed uit. Las Vegas is daarbij een dankbare achtergrond.

The Player
© NBC

Ik geef The Player op basis van deze start een magere voldoende. Een te ongeloofwaardig verhaal, maar prima actie en redelijk solide acteerwerk.

De chemie tussen de beide spelers die aan de knoppen draaien, Johnson en King, is ook prima. Wesley Snipes is geloofwaardig als manipulerend brein achter de organisatie. Philip Winchester is gewend aan het spelen van dergelijke actierollen. Toch moet hij zijn draai nog vinden in deze eerste aflevering. Het kan zijn dat zijn dialogen nog niet sterk genoeg zijn, of dat hij nog in zijn rol moet groeien. De eerste aflevering was in Amerika nog geen direct succes. Concurrent How to Get Away with Murder scoorde bijna twee keer zo hoge kijkcijfers. Ik geef The Player op basis van deze start een magere voldoende. Een te ongeloofwaardig verhaal, maar prima actie en redelijk solide acteerwerk.
Volg The Player
Tell
Tell