8
Ron Schoonwater geeft "The Outsider (2020) - Seizoen 1 (DVD)" een 8.
Geschreven door Ron Schoonwater op 6 Oktober 2020.
7
0

The Outsider (2020) - Seizoen 1 (DVD)

Tot enkele jaren terug stond een verfilming van een Stephen King boek meestal gelijk aan een matige uitwerking. Enkele uitzonderingen daargelaten, want die leverde direct spannende films en televisieseries op. De laatste jaren blijken de verhalen van King zeer interessante televisie op te leveren. Denk bijvoorbeeld aan het eerste seizoen van Mr. Mercedes. The Outsider hoort in het rijtje uiterst geslaagde pogingen. In de extra's op deze DVD krijgt de schrijver alle ruimte om meer over de achtergrond van het verhaal te vertellen. Het geeft een extra inkijkje van de bedoelingen van de schrijver.

The Outsider is een typisch Stephen King verhaal. Het gewone normale leven wordt opgesmukt met een bovennatuurlijk verschijnsel. De schrijver grijpt hierin vaak terug op bestaande oude folklore. The Outsider is hierin niet anders. Zijn poging om een detective te schrijven met een net iets andere invalshoek is erg geslaagd. Dat heeft niet alleen met het verhaal te maken, maar zeker ook met de acteurs die het uitvoeren. Verder worden verschillende thema's, zoals het verlies van een kind en het verschil tussen geloof en ongeloof, uitstekend geïntegreerd in deze thriller.

The Outsider (2020)
© HBO

Het meest interessant is misschien wel dat de titel op de onbekende entiteit kan slaan, maar ook op een van de andere hoofdrolspelers. Zo is privé detective Holly Gibney (en prima rol van Cynthia Erivo, Harriet) een nogal aparte en eigenzinnige verschijning. Aan de andere kant staat het eenzame verwerken van het verlies van je kind of man. Politieagent Ralph (Ben Mendelsohn, Bloodline) en zijn vrouw Jeannie Anderson (Mare Winnigham, The Affair) weten alles van het verlies van een kind. Glory Maitland (Julliane Nicholson, Masters Of Sex) ondergaat het verlies van haar man. Hoewel er voldoende mensen om hen heen staan kennen ze allemaal het gevoel van een outsider zijn. Het gevoel dat iemand anders je niet (altijd) begrijpt.

Conclusie is dat The Outsider een van de betere verfilmingen van een Stephen King verhaal is, maar dat op het einde de briljante opbouw net niet met dezelfde finesses afgerond wordt.

Natuurlijk kent The Outsider ook haar minpunten. Het einde voelt wat te makkelijk. Er zitten net iets teveel toevalligheden in. Het uiterst gevaarlijke en ongrijpbare monster dat zorgvuldig wordt opgebouwd krijgt op het einde een lichtelijk teleurstellende ontknoping. Bovendien is de nasleep daarna wel erg lang en biedt dit weinig nieuwe inzichten. De makers schieten daarmee een beetje voorbij aan hun boodschap.

The Outsider (2020)
© HBO

The Outsider is een spannende televisieserie die alle kenmerken van een Stephen King verhaal goed weet om te zetten in een intrigerend en spannend verhaal. Het had geholpen als het einde net iets beter was uitgewerkt. De opgebouwde spanning, mede met dank aan de geweldig passende muziek, wordt daardoor wat teniet gedaan. Conclusie is dat The Outsider een van de betere verfilmingen van een Stephen King verhaal is, maar dat op het einde de briljante opbouw net niet met dezelfde finesses afgerond wordt.
Volg The Outsider (2020)
Must/Can't
Must/Can't