5
Helgoned geeft "The Order - Eerste aflevering" een 5.
Geschreven door Helgoned op 18 Maart 2019.
0
3

The Order - Eerste aflevering

The Order is een serie over Jack Morton (Jake Manley, iZombie) een ambitieuze eerstejaars student op de universiteit van Belgrave. De rondleiding over de campus krijgt hij van Alyssa Drake (Sarah Grey, Legends of Tomorrow). Al snel in de eerste aflevering komen we te weten dat hij toe wil treden tot het geheime genootschap van de universiteit: de orde van de blauwe roos. Jack’s opa Peter Morton (Matt Frewer, Altered Carbon) heeft hem gestimuleerd sinds het overlijden van zijn moeder. Alyssa Drake schijnt meer te weten van dit geheime genootschap en dat komt goed uit, want Jack vindt haar meteen fascinerend.

The Order

Terwijl Jack zich aanmeldt als aspirant-lid (‘neofiet’) en dicht bij zijn doel lijkt te komen, vallen er doden. Weston, een andere student, waar Jack ruzie mee krijgt, overlijdt onder vreemde omstandigheden. Verder komt ook een andere neofiet tot zijn vroegtijdig einde. Rector Vera Stone (Katharina Isabella, Being Human) lijkt in de onschuld van Jack te geloven, maar de politie vertrouwt hem niet. De eerste aflevering eindigt met een cliffhanger als Jack een bezoek brengt aan het kerkhof. Wat ons te wachten staat in het vervolg is een wereld met weerwolven, heksen, vervloekingen, geheime rijken en transformaties.

Er wordt voorzichtig wat subtiele humor ingebracht, maar het geheel is niet origineel of vernieuwend.

De serie klinkt als een standaard fantasieserie voor een jonge doelgroep. Met de grotendeels zeer jonge acteurs is dat ook het geval. Er zijn enkele leuke elementen ingebouwd, maar het wordt nog niet echt spannend in deze eerste aflevering. De actie wordt ook afstandelijk in beeld gebracht en komt daardoor niet overtuigend op mij over. Het acteerwerk is redelijk goed, maar de hoofdpersoon greep mij nog niet bij de strot bij deze start. Er wordt voorzichtig wat subtiele humor ingebracht, maar het geheel is niet origineel of vernieuwend.

The Order

Naast de cliffhanger aan het einde van deze eerste aflevering van ruim 41 minuten worden er genoeg vragen opgeroepen om te proberen de kijkers vast te houden. Wat is precies de connectie tussen de universiteit en de familie van Jack? Leeft de vader van Jack nog en waarom lijkt Jack zoveel haat richting zijn vader te hebben? En uiteraard wat is de orde van de blauwe roos en waarom schijnen Michelle Obama. Oprah, Warren Buffet tand Mussolini er ook lid van te zijn (geweest)? Maar voor mij was het allemaal niet genoeg om volgende afleveringen te gaan volgen.
Volg The Order
New World Order (2)
New World Order (2)