Ron Schoonwater geeft "The North Water - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Ron Schoonwater op 22 Oktober 2021.
5
0

The North Water - Seizoen 1

Eindelijk een historisch avonturendrama dat de smerige en grimmige (onder)kant van de samenleving laat zien.

The North Water gaat over de walvisvaart. Dan gaan de gedachten direct naar Moby Dick. De bekendste walvis die er in de literatuur en op het witte doek bestaat. The North Water tapt echter uit een geheel ander vaatje. De jacht op de walvissen en zeehonden wordt slechts gebruikt om een indrukwekkend opgebouwd psychologisch avonturenverhaal te vertellen. Het schip waarop het grootste deel van de serie zich afspeelt is namelijk gedoemd om te zinken. Bewust, want het gaat om het verzekeringsgeld. Dat levert meer op dan de walvisvaart zelf.

Verwacht geen avontuur vol met actie.

Verwacht geen avontuur vol met actie. Het verhaal is een psychologisch steekspel waarin moord, brute seks en trauma's een hoofdrol opeisen. Het is een absoluut meesterwerk in het wegzetten van een tijd waarin het er ruig, smerig en gewelddadig aan toe ging. Liefhebbers van romantisch historisch drama en fantastisch uitgedoste jurken kunnen dit beter overslaan.

The North Water
© BBC Two

Absoluut middelpunt in deze waanzin is walvisjager Henri Drax. Colin Farrell (True Detective) is onherkenbaar in zijn rol van Henri. Henri is een ietwat naïef overkomende man die veel slimmer is dan hij wil laten weten. Drax is tot in zijn diepste vezels kwaadaardig en misdadig. Dat laat hij niet alleen zien in zijn relatie met mensen, maar ook in de gewelddadige jacht op zeehonden en walvissen. Colin Farrell zet in zijn rol een uiterst duister kunststuk neer. De beste man is (bijna) onherkenbaar.

De tegenhanger van Drax is medicus Patrick Sumner (Jack O'Connel, Godless). Patrick is gemonsterd als arts op de walvisvaarder. Hij worstelt met een traumatisch verleden dat hij heeft opgedaan in India. Met flashbacks wordt langzaam duidelijk wat daar gebeurd is. Patrick is daardoor verslaafd aan laudanum. Het maakt hem kwetsbaar. Wanneer Drax en zijn schijnbaar goede scheepsmaat Cavendish (Sam Spruell, Liar) erachter komen dat Patrick een gouden ring met juweel bij zich heeft, wordt Patrick vanzelf een interessant slachtoffer.

Dit is een serie voor kijkers die beseffen dat er in het verleden meer dan voldoende smerigheid en gewelddadigheid plaats vond.

The North Water is gefilmd op locatie. Het zorgt ervoor dat de koude in het hoge noorden ook gevoeld wordt. Het zorgt voor een uiterst realistisch beeld. Dat realistische beeld wordt ook geschetst door de smerige omstandigheden waarin de mensen leven. Hygiëne was onbekend en dat heeft allerlei consequenties. De beelden zijn passend geschoten. Helder, maar door de gebruikte tinten past het perfect bij het uiterst duistere verhaal.

Dit is geen serie voor gevoelige personen. Zo wordt de jacht op zeehonden en walvissen angstvallig echt in beeld gebracht. Hetzelfde geldt voor het geweld tussen mensen. De donkere kant van de mens wordt in al haar smerigheid en ongenuanceerdheid in beeld gebracht.

The North Water
© BBC Two

Dit is absolute kunst voor diegenen die een romantisch beeld van het verleden los kunnen laten. Dit is een serie voor kijkers die beseffen dat er in het verleden meer dan voldoende smerigheid en gewelddadigheid plaatsvond. Er liepen toen ook al psychoten rond. Misschien wel meer dan nu. De kracht van de sterkste overheerst. Dat is niet alleen door fysiek geweld, want ook toen speelde het grote geld al een belangrijke rol. Dat element krijgt in The North Water ook aandacht. De reder koopt namelijk alles af. Zijn commercieel belang is dat het schip moet zinken. Daar mogen best wat doden bij vallen.

Het eerste deel van de serie speelt zich af op en in de donkere en beklemmende ruimten van het schip. Daarna overheerst de koude ijzige vlakte. De overweldigende ruimte die er in de schitterend in beeld gebrachte ijzige vlakte is, voelt net zo gevaarlijk als die kleine ruimten in het schip. Ook buiten gaat het om overleven. Het gevaar komt niet zozeer van de natuur, maar ook hier weer van de mensen die dicht om je heen zijn.

The North Water krijgt wisselende reacties. De een vindt het fantastisch, de ander vindt het niks. Er lijkt geen tussenweg. Hopelijk helpt deze recensie in je keuze om de serie wel of niet te bekijken. Persoonlijk vind ik het een van de sterkste series van dit jaar.
Volg The North Water
To Live Is to Suffer
To Live Is to Suffer