8.5
Mandy Gelling-Potharst geeft "The Night Manager - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 21 september 2016.
5
0

The Night Manager - Seizoen 1

Vele boeken zijn al verfilmd van de misdaad- en spionageschrijver John le Carré. Maar het was meer dan twintig jaar geleden dat er een boek verfilmd was voor de televisie. BBC One heeft van het boek The Night Manager uit 1993 een zesdelige serie gemaakt. Hoofdrollen waren weggelegd voor Tom Hiddleston (The Hollow Crown), Hugh Laurie (House M.D.), Olivia Colman (Broadchurch) en Elizabeth Debicki (The Kettering Incident). Geen onbekenden op het kleine scherm en dat was te merken, want op het acteerwerk was weinig aan te merken. Ook de aankleding en actiescènes waren goed te noemen. Maar je vermoedt het al, er is een maar…

Maar je vermoed het al, er is een maar…

Helaas kan ik er niet precies mijn vinger opleggen. Is het dat de serie pas na vier afleveringen echt op gang komt? Komt het omdat Laurie er als Richard ‘Dicky’ Roper gewoonweg te schattig uitziet om er een bloeddorstige levensgevaarlijke wapenhandelaar in te zien? Of omdat Hiddleston als Jonathan Pine te aardig is om hem twee tours te zien doen in Irak? De enigen die wel enigszins in karakter uitkomen zijn Colman als Burr, die zich als een pitbull vastbijt in Roper en de prachtige Debicki die als ‘trophy wife’ moeite heeft zich staande te houden naast Roper en haar eigen geheimen meeneemt in de relatie.

The Night Manager
© BBC One

Ik kan het gevoel maar niet van mij afschudden dat er meer te halen was geweest uit het verhaal.

Op zich is het verhaal best wel goed en uitstekend verplaatst naar de 21ste eeuw. Hiddleston raakt tegen wil en dank betrokken bij Whitehall en Washington als zij gezamenlijk een einde willen maken aan de geheime wapenhandel van Roper en consorten. Zoals te verwachten is van een adaptatie van een roman van le Carré is er een hoop spionage en bijkomende schade. Niets is wat het lijkt en ook de regeringsambtenaren blijken het één en ander te verbergen te hebben. De serie is spannend maar, weer die maar, net niet spannend genoeg. Pas in de laatste twee afleveringen heb ik op een milde manier op het puntje van mijn stoel gezeten.

En pas in de allerlaatste aflevering schudde Roper het Mr Nice Guy uiterlijk van zich af en was hij die scrupuleuze wapenhandelaar. Daar kon je even zien wat Laurie in zijn mars heeft als acteur. Het einde was helaas redelijk voorspelbaar en te soft voor mij. Maar ik kan me voorstellen dat ze het zo gedaan hebben om een mooi afgerond eerste en tevens laatste seizoen te maken. En toch, en toch. Ik kan het gevoel maar niet van mij afschudden dat er meer te halen was geweest uit het verhaal. En daarom niet meer dan een 8.7 voor een goede serie die je er in één weekend makkelijk doorheen kijkt.
Volg The Night Manager
Episode 6
Episode 6