8
Frederika Reihs geeft "The New Pope - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Frederika Reihs op 7 augustus 2020.
3
0

The New Pope - Seizoen 1

Na het succes van The Young Pope komt regisseur Paolo Sorrentino met een vervolg, The New Pope. Een serie over de nieuwe Paus, nadat Paus Pius XIII in coma raakt en een nieuwe Paus wordt gezocht. De twee Pausen worden in deze serie vertolkt door Jude Law en John Malkovich.

© Sky Atlantic (IT)

Het lijkt een hele klus wanneer het Vaticaan een plaatsvervanger moet zoeken om plaats te nemen op de Heilige Stoel wanneer Paus Pius XIII, gespeeld door Jude Law, in een coma raakt. De meest logische opvolger lijkt Sir John Brannox, en hoewel hij helemaal geen zin heeft wordt hij toch de opvolger. De nieuwe Paus John Paul III lijkt de perfecte Paus te zijn, maar ook hij heeft geheimen.

De serie is niet het meest flatteus voor de katholieke kerk, het speelt met de nodige schandalen en geheimen binnen hun deuren, die alles behalve kenmerkend horen te zijn voor de kerk. Het wordt met de nodige humor neergezet, maar niet zozeer het soort waarom je moet lachen. De kracht van de serie rust in het zelfbewustzijn, de meer deprimerende humor, en niet in de schokkende momenten. Weten waar ze voor staan, ookal is het niet katholiek, maakt de serie tot een groot succes. De serie zoekt geen humor in God, maar in de mensen die handelen vanuit God.

© Sky Atlantic (IT)

De prachtige locaties die gebruikt worden voor deze serie zetten een zekere toon. Een serene omgeving, prachtige landschappen, maar zoveel duisters wat erin schuilt. Waar zoveel rust in te vinden is, zoekt de serie de onrust in de personages. Er wordt goed gebruik gemaakt van het contrast, maar blijft ook zeer actueel. Alles wat in Italië afspeelde rond die periode komt aan bod in de serie. De Vaticaanse geldzaken, terroristen, homoseksuele schandalen, het vluchtelingenprobleem, niets blijft onaangeroerd. Een serie die kritisch blijft kijken en niets overslaat.
Volg The New Pope
Episode 9
01x09