Hessel Hoekstra geeft "The Mysterious Benedict Society - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 22 september 2021.
2
0

The Mysterious Benedict Society - Seizoen 1

Ondanks dat dit een serie gericht op kinderen is, maken de verhaallijn, vormgeving en leuke acteurs het ook aantrekkelijk voor oudere kijkers

Wat zou er door je heen gaan als je toegelaten wordt tot de beste school van het land? En wat nou als die school nou helemaal niet blijkt te bestaan? In The Mysterious Benedict Society hopen vier kinderen toegelaten te worden tot een prestigieuze school. De toelatingstests die ze moeten doen, blijken echter een ander doel te hebben. In plaats daarvan worden ze gerekruteerd door de excentrieke wetenschapper Nicholas Benedict (Tony Hale, Veep). Hij wil dat zij hem helpen het mysterie rond The Emergency op te lossen. Om dat te doen stuurt hij de kinderen op een undercovermissie naar een hoog aangeschreven school met een schoolhoofd dat minstens net zo excentriek is als meneer Benedict.

Het verhaal sluit absurd goed aan op de huidige realiteit

The Mysterious Benedict Society is een serie van Disney+ en is gebaseerd op de kinderboekenserie van Trenton Lee Stewart. Ondanks dat deze serie duidelijk een jonger publiek moet aanspreken, is er ook genoeg om van te genieten voor volwassenen. Zo is de verhaallijn in feite vrij simpel en lijkt misschien niet heel origineel, maar toch weet het naadloos aan te sluiten op de actualiteit. Wat ook meehelpt is een dosis absurditeit die zowel op het gebied van verhaal als op het gebied van vormgeving naar voren komt.

Dit is dan ook een visueel feestje en moet het vooral van de vormgeving en regie hebben. Liefhebbers van films van Wes Anderson zullen goed aan hun trekken komen bij het gebruik van felle kleuren, vreemde composities, unieke shots en soms onheilspellende muziek. Alles klopt precies qua beeld, geluid en gevoel. Zelf moest ik door de vormgeving en muziek ook heel erg denken aan Utopia en Dirk Gently’s Holistic Detective Agency. Al is dit een stuk minder gewelddadig.

Deze serie blinkt vooral uit in vormgeving

Met The Mysterious Benedict Society weet men ook een leuke groep acteurs te verzamelen. De vier kinderen (Mystic Inschio, Seth B. Carr, Emmy DeOliveira en Marta Kessler) zijn goed op elkaar ingespeeld en spelen alle vier met zichtbaar plezier. Ze moeten nog wat in hun rol groeien, maar dat gaat in de loop van het seizoen steeds beter. Ook de volwassen rollen zijn heerlijk en komisch. Zo speelt Tony Hale naast Benedict nog een andere rol. Daarnaast zien we Kristen Schaal (30 Rock), MaameYaa Baofo (Ramy) en Ryan Hurst (The Walking Dead) als een bonte verzameling aan typetjes.

Met een leuke groep acteurs en een verhaallijn die zowel jong als oud aan weet te spreken is The Mysterious Benedict Society een heerlijke serie voor alle leeftijden. Maar waar deze serie het meest in uitblinkt is de bizarre vormgeving. De boekenserie bestaat uit vier delen en ik hoop dat Disney+ ook de rest gaat verfilmen.
Volg The Mysterious Benedict Society
A Two-Way Street
A Two-Way Street