Henk Vernout geeft "The Morning Show - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door Henk Vernout op 4 november 2019.
1
0

The Morning Show - Eerste aflevering

You left me in the woods... with a pack of wolves – Alex

The Morning Show. Het vlaggenschip van de nieuwe streamingservice van Apple. Naast See en For All Mankind is het de bedoeling dat dit de klapper wordt van Apple TV+. Jennifer Aniston, Reese Witherspoon, Steve Carell, het moet grootser en origineler worden dan ooit.

Wat bij het bekijken van deze pilot voor mij een rol speelde is het imago van Apple in zijn algemeenheid. Het is een (of je er nou van houdt of niet) premium bedrijf. Ze weten wat ze doen, alles ziet er altijd gelikt uit en het is van hoge kwaliteit. Langs die lat leg ik dan ook de eerste aflevering van The Morning Show.

Laten we beginnen met het onderwerp van The Morning Show. #MeToo. Gewaagd. Het is een onderwerp wat nog steeds (en ook terecht) gevoelig ligt bij veel mensen. Je moet er voorzichtig mee omgaan anders stoot je er iemand mee tegen zijn hoofd. Nou, dat hebben ze begrepen bij The Morning Show. Alleen is dat in dit geval niet positief.

[image-135480]

In zijn algemeenheid is het script van de pilot goed geschreven. Maar zodra het over #MeToo gaat, wordt het ineens een ontzettend lief script. Natuurlijk, er komen veel fucks en motherf… in voor, maar wanneer het script echt dieper op het #MeToo gedeelte ingaat, wordt het met zulke parmantige handschoentjes aangepakt, dat het slaapverwekkend wordt. Ja, je moet voorzichtig zijn met zo’n onderwerp, maar als je het onderwerp niet enigszins durft aan te pakken moet je er in mijn ogen geen serie over maken. Je moet wel ballen durven tonen, alhoewel die uitspraak misschien wat ongelukkig is in deze context plaats ik hem toch, want daar gaat het om. Je wilt als kijker toch op het randje van je stoel zitten. En niet omdat Steve Carell als een soort neppe James Bond met een pistool door zijn huis sluipt als er een inbreker lijkt te zijn. Want wat was dat slecht geacteerd.

Nu we toch bij de acteurs zijn loop ik de belangrijkste drie, de ‘iconen’, even langs. Laat ik beginnen met Carell. Ik denk dat menigeen die van deze acteur houdt, toch zwaar teleurgesteld was in zijn performance in deze eerste aflevering. Je verwacht van zo’n grote naam toch meer dan dit flinterdunne acteerwerk wat deze man aflevert. De scène waarin hij een tv kapotslaat was hilarisch, maar dat was absoluut niet wat er bedoeld werd.

Alex, they were going to replace you – Mitch

De vrouwen daarentegen zijn van een heel ander kaliber. Ook ík heb al verschillende andere recensies gelezen waarin er niet veel lof is voor Jennifer Aniston, die voor het eerst sinds grote tijd weer op het kleine scherm te zien is. Eerlijk gezegd snap ik dat niet. Ik vond haar in deze eerste aflevering een gedegen en solide prestatie leveren. Natuurlijk kan het beter, maar zij draagt de aflevering en dat doet ze met verve. Ook haar tegenspeelster Reese Witherspoon maakt een uitstekende indruk en is wat mij betreft de ster van de pilot. Haar woede-uitbarsting tijdens een scène bij een koolmijn voel je tot in je tenen. Een knappe prestatie.

Zoals ik eerder al zei leg ik het langs de lat van Apple. En dat het er gelikt uitziet, mag gezegd worden. Kosten noch moeite zijn gespaard. De studio van The Morning Show ziet er prachtig uit, maar ook de huizen van de verschillende karakters zijn wonderschoon. Er is op niets bezuinigd. Wat dan wel weer jammer is, is dat het camerawerk hier dan totaal geen gebruik van maakt. Want naast het script dat af en toe lief is, is de cinematografie van deze pilot ronduit saai te noemen. Geen mooie shots, geen prachtige bewegingen. Het lijkt alsof ook het camerateam van een nieuwszender dit heeft gedraaid. Want het is klinisch, kil en zakelijk. Dat kan een stijlkeuze zijn, maar als dat zo is komt dat naar mijn mening niet helemaal uit de verf. Als je over zo’n intens onderwerp praat, mogen daar ook intense beelden bij toch?

The Morning Show
© Apple TV+

Als ik alles bij elkaar optel en aftrek is The Morning Show absoluut geen slechte serie. Er wordt goed in geacteerd, de verhaallijnen zijn interessant maar het is ab-so-luut geen serie die het vlaggenschip van een nieuwe streamer kan zijn. En dat is denk ik ook het vervelende voor The Morning Show. Als het als tweede of derde serie aangekondigd was, werd dit veel beter ontvangen en werkte het ook. Maar als vlaggenschip wordt dit hem niet en als je het dan langs de, inmiddels al een aantal keer besproken, lat van het premium merk Apple legt, schiet het tekort.

Ik vind het dan ook ontzettend lastig om hier een cijfer op te plakken. Enerzijds kan ik dit met droge ogen een 8,5 geven maar anderzijds is een 6 nog veel te hoog. Ik ga dan ook maar precies in het midden zitten, alhoewel ik het dus in geen opzicht het dat waard vind. Maar ik ga nu stoppen, want de recensie wordt al veel te lang, en dan heb ik het verhaal van The Morning Show nog niet eens verteld...

Een 7,5!
Volg The Morning Show
The Overview Effect