6.5
Wichita van Rijkom geeft "The Mist - Seizoen 1" een 6.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 13 augustus 2018.
3
1

The Mist - Seizoen 1

In The Mist volgen we een verhaal dat losjes is gebaseerd op het gelijknamige boek van Stephen King. Wie die naam hoort denkt gelijk aan horror, thriller en spanning. Er werd eerder al eens een film gemaakt naar aanleiding van dit boek, en ditmaal probeerde zender Spike zijn eigen draai te geven aan het mysterie rondom de dichte mist die een dorpje vult. The Mist bestaat uit tien afleveringen, momenteel terug te vinden op Netflix, en kwam uit in de zomer van 2017. Uitvoerend producenten zijn de gebroeders Weinstein. Een naam die tegenwoordig flink beladen is sinds Harvey Weinstein min of meer eigenhandig de #MeToo beweging heeft doen ontstaan met zijn gedrag. Hoewel dit niks met de inhoud van de serie te maken heeft, geeft het toch een bepaalde bijsmaak. Zeker aangezien kort na de release van The Mist dit alles naar buiten kwam.

Bepaalde twists uit het verleden van sommige karakters gaven de serie dan weer wel net dat beetje extra sjeu.

De drie belangrijkste hoofdpersonen in The Mist behoren tot de familie Copeland. Het verhaal begint als dochter Alex (Gus Birney), tegen haar moeders wil in maar met toestemming van haar vader, een feestje bezoekt samen met haar homoseksuele beste vriend Adrian (Russell Posner). De volgende ochtend blijkt Alex te zijn verkracht en hoewel zij zich niks meer herinnert, zegt Adrian te weten dat Jay (Luke Cosgrove), zoon van politieagent Connor Heisel (Darren Pettie) en crush van Alex, de verantwoordelijke is. Niet veel later verschijnt de mist en komen de bewoners van Bridgeville vast te zitten in gebouwen. Wie is te vertrouwen? Waar komt de mist vandaan? Wat zit er in de mist en wat is het eigenlijk precies? Tussen al deze vragen door probeert moeder Eve (Alyssa Sutherland, Vikings) dochter Alex te beschermen en hun relatie te verbeteren terwijl zij vast zitten in een winkelcentrum waar ook Jay zich bevindt. Ondertussen komt vader Kevin (Morgan Spector, Allegiance) samen met Adrian vast te zitten op het politiebureau en proberen zij een manier te vinden om zich te herenigen met Eve en Alex.

The Mist
© Paramount network

The Mist gaat wat traag van start en horrorliefhebbers zullen wellicht wat teleurgesteld zijn in de heftigheid van de scènes die te zien zijn. Voor mij was het echter precies goed en had ik niet veel meer bloederige scènes en/of oplopende spanning hoeven zien. De balans tussen verhaal en mysterie vond ik juist wel prettig en hierdoor keek de serie lekker weg. De manier waarop mensen omgaan met groepsdruk, paniek en angst werd ook mooi in beeld gebracht. Gedurende de dagen dat men vast zit, zie je de paranoia opbouwen en gaat men steeds gekkere dingen doen. Wel bleven er bepaalde dingen erg onduidelijk. Hoe kon het zo zijn dat de mist niet door kieren van deuren naar binnen kon dringen bijvoorbeeld? Een deel van de vragen zijn waarschijnlijk bewust niet beantwoord, de serie eindigde ook met een open. Helaas is The Mist gecanceld en zullen we nooit weten wat de makers verder met deze vragen wilden doen. Het verhaal komt immers grotendeels niet overeen met het boek, dus ook hieruit kunnen we geen echt duidelijk einde opmaken.

Bovendien was meeleven met de personages erg lastig aangezien het merendeel van hen zo akelig van persoonlijkheid was dat je ze liever dood zag gaan dan overleven.

Militair Bryan Hunt (Okezie Morro) zit samen met de aparte Mia Lambert (Danica Curcic, Nobel) in de cel op het moment dat de mist tevoorschijn komt. Zij voegen zich bij Kevin en Adrian en gaan met z’n vieren op pad in de hoop samen te kunnen overleven. Zowel Bryan als Mia dragen echter geheimen met zich mee. Over het verleden van Adrian en de familie Copeland wordt ook steeds meer bekend. Zo voelt Adrian zich vanwege zijn geaardheid niet thuis bij zijn eigen familie en blijken Kevin en Eve een bewogen start van hun relatie te hebben gehad. In de kerk van het dorp klopt Nathalie Raven (Frances Conroy, American Horror Story) aan nadat zij voor haar ogen haar man vermoord heeft zien worden. Zij denkt te weten wie of wat er verantwoordelijk is voor de mist en probeert iedereen in de kerk hiervan te overtuigen. Deze drie groepen vormen de spil van de serie en maken ieder zo hun eigen ontwikkelingen en verschrikkingen door.

Hoewel het geen topserie is, vond ik The Mist best vermakelijk. Sommige acteurs waren weliswaar niet best en de snelheid waarmee het verhaal werd verteld had ook wat hoger mogen liggen. Daarentegen gaven bepaalde twists uit het verleden van sommige karakters de serie dan weer wel net dat beetje extra. Voor mij had er dan ook nog wel een tweede seizoen mogen komen, al was het alleen al om de losse eindjes aan elkaar te knopen. Ik begrijp echter wel waarom dit niet is gebeurd, want de serie wiebelt teveel tussen genres in. Eigenlijk is deze niet spannend genoeg voor een echte horror thriller, maar voor drama zat er weer veel teveel bloed en moorden en te weinig diepgang in. Dit gebrek aan duidelijkheid heeft The Mist waarschijnlijk de kop gekost omdat hierdoor maar een klein publiek wordt aangesproken. Bovendien was meeleven met de personages erg lastig aangezien het merendeel van hen zo akelig van persoonlijkheid was dat je ze liever dood zag gaan dan overleven. Toch vond ik The Mist wel een voldoende waard, omdat de makers mij uiteindelijk wel wisten te verrassen en een hedendaagse draai hebben kunnen geven aan dit al ietwat oudere boekverhaal.

The Mist
© Paramount network
Volg The Mist