Ron Schoonwater geeft "The Midwich Cuckoos - Miniserie" een 7.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 2 Mei 2023.
5
0

The Midwich Cuckoos - Miniserie

The Midwich Cuckoos zorgt voor spanning maar niet voor spectaculaire sensatie.

The Midwich Cuckoos is geïnspireerd op het uit 1957 afkomstige sciencefictionboek van de Britse auteur John Wyndham. Het verhaal zal oplettende filmfans ook bekend voorkomen. Het boek is onder de titel Village of the Damned (1960 en 1995) al eerder verfilmd. Deze moderne adaptatie maakt er een spannende hedendaagse vertaling van. Deze keer geen kinderen met opvallend wit haar maar kinderen die er net zo uitzien als alle andere kinderen. Dat ze iets dreigend eigenaardigs bezitten maakt het extra spannend.

Er blijkt iets vreemds en engs aan de hand.

De inwoners van Midwich worden plotseling overvallen door een moment van diepe slaap of bewusteloosheid. Wanneer de autoriteiten in willen grijpen komen ze erachter dat niemand de plaats delict kan bereiken. Iedereen die poogt om het gebied te betreden valt flauw. Net zo snel als het fenomeen begint eindigt het ook. De inwoners van Midwich worden wakker zonder dat iemand beseft wat er werkelijk gebeurd is. Als na deze episode blijkt dat de vrouwen zwanger zijn en een gevoel hebben dat zij bezocht zijn door een entiteit wordt het dorp afgeschermd van de rest van de wereld.

The Midwich Cuckoos
© Sky One

De kinderen die geboren worden lijken gewoon maar bezitten vreemde krachten. Die krachten zijn naarmate ze ouder steeds nadrukkelijker aanwezig. Er blijkt iets vreemds en engs aan de hand. De ouders voelen druk van hun eigen kinderen om acties te ondernemen die men normaal niet zou doen. Het spel tussen liefde enerzijds en dreiging anderzijds wordt veel inwoners van Midwich teveel. Ingekaderd en bewaakt door de overheid is er voor hen echter geen ontsnappen mogelijk. De spanning neemt toe, de dreiging wordt groter en groter. Het is dan ook de vraag waar dit allemaal naar toe zal leiden.

De Britse televisie weet heel goed hoe je dit soort verhalen moet brengen. Door de hedendaagse tijd te gebruiken komt het verhaal dichtbij de kijker. De hoofdrolspelers zijn mensen die je elke dag tegen kan komen. Ze zijn alleen in een zeer vreemde situatie terecht gekomen. De druk en angst die dit oplevert voelt als natuurlijk aan. Soms wordt het verhaal geholpen door een toevalligheid of onvolkomenheid. De vraag waarom het ene kind compleet in de ban is van de schijnbaar kwaadaardige kracht en de ander niet blijft maar ten dele beantwoord. Het zorgt er wel voor dat het verhaal een mooi afgerond einde krijgt.

De beeldvoering en de acteerprestaties zijn weer dik in orde.

De beeldvoering en de acteerprestaties zijn weer dik in orde. Zoals we eigenlijk gewend zijn van Britse producties. De moderne technieken zorgen ervoor dat er meer mogelijk is dan in de eerdere verfilmingen van het boek. Toch heeft men niet gekozen voor een overdaad aan CGI. Het helpt het verhaal aangezien dit meer om spanning en suspense draait dan om grof geweld of bloederige horror. The Midwich Cuckoos weet de spanning goed op te bouwen. De serie zal voor sommige mensen als te traag voelen. Dit wordt puur gedaan om het verhaal en de personages uit te diepen. De serie kent een mooi afgerond einde. Dat is in deze tijd van onafgemaakte series een positief gegeven. Fans van het genre moeten deze serie zeker een kans geven.
Volg The Midwich Cuckoos
Departure
Departure