7
Bo Verhoef geeft "The Mallorca Files - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door Bo Verhoef op 23 december 2019.
1
0

The Mallorca Files - Eerste aflevering

Wat gebeurt er wanneer een introverte Britse detective samenwerkt met een flamboyante Duitser om misdaden op te lossen? Dat is de kernvraag in dit nieuwe misdaaddrama van The BBC. The Mallorca Files speelt zich af op het zonnige Spaanse eiland Mallorca. Een perfecte serie voor in de winter, als je het mij vraagt

Als je even lekker op de bank wilt zitten met een prima serie, is dit wel een aanrader.

.

In de eerste aflevering maken we kennis met de Britse politiedetective Miranda Blake (Elen Rhys, bekend van Keeping Faith en Broadchurch). Miranda is in Palma de Mallorca, de hoofdstad van het eiland, om een kroongetuige terug te begeleiden naar het Vereniging Koninkrijk. Het gaat om Niall Taylor (Aidan McArdle, Sense8) de voormalige baas van een bende, die informant is geworden voor de politie. Op zijn zachtst gezegd gaan de dingen niet helemaal volgens plan.

Miranda wordt al gauw gekoppeld aan Max Winter (Julian Looman, Pagan Peak), een Duitse politieagent die op de een of andere manier bij de Spaanse politie is gedetacheerd. Miranda en Max zijn elkaars tegenpolen, zowel op het werk als privé. Miranda werkt volgens het boekje en volgt graag alle regels op, terwijl Max vertrouwt op zijn buikgevoel. Miranda is ijverig, bot, obsessief en snel boos, terwijl Max heel relaxed is. Samen vormen ze heel cliché het perfecte duo, met een vleugje seksuele spanning hier en daar. Iets wat we maar al te goed kennen van andere misdaaddrama’s.

Naast het duo maken we ook kennis met Abbey Parker (gespeeld door Tanya Moodie), de Londense baas van Miranda. Ines Villegas is de baas in Mallorca die (met tegenzin) toezicht houdt op de samenwerking tussen Max en Miranda. Tot slot leren we Carman (Tabata Cerezo) kennen, die de vrijgevochten vriendin van Max speelt en Max zijn beste vriend Dark (Denis Schmidt).

Gelukkig neemt The Mallorca Files zichzelf niet te serieus als misdaaddrama. De serie voelt namelijk meer als een dramedy, met een paar misdaden tussendoor. De serie is een keer wat anders en het voelt vrij luchtig, wat ik eigenlijk wel een verademing vind voor het misdaadgenre. De chemie tussen de acteurs is goed en de serie kijkt heerlijk weg. Als je even lekker op de bank wilt zitten met een prima serie, dan kun je The Mallorca Files zeker een kans geven!
Volg The Mallorca Files
The Outlaw Jose Rey
The Outlaw Jose Rey