8
anonymous geeft "The Loch - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door anonymous op 19 augustus 2017.
3
0

The Loch - Seizoen 1

Bestaat het Monster van Loch Ness? Die vraag houdt al decennia lang mensen bezig, niet alleen in Schotland maar ook daarbuiten. Sommigen beweren van wel en laten zelfs (gefotoshopte?) afbeeldingen van het reusachtige reptiel zien; anderen doen alle verhalen over het monster af als flauwekul. Hoe dan ook, de gemeenschap rond het bekendste meer van Schotland vaart er wel bij. Dat geldt ook voor de inwoners van Lochnafoy, een stadje aan de voet van een van Schotlands hoogste bergen, Carn Mohr, dat je overigens op geen enkele landkaart zal vinden. Het bestaat namelijk enkel in de televisieserie ‘The Loch’, die in het voorjaar van 2017 door de Britse zender ITV werd uitgezonden.

‘The place to be’ kun je Lochnafoy amper noemen; er gebeurt namelijk nooit iets opwindends, op wat jaarlijks terugkerende festiviteiten na. Maar daarin komt verandering als het lichaam van de plaatselijke muziekleraar aan de voet van de berg gevonden wordt. Aanvankelijk wordt nog gedacht aan een noodlottig ongeluk, maar als blijkt dat zijn hersenen op een haast chirurgische manier verwijderd zijn, is er maar één conclusie mogelijk: de man is op een gruwelijke manier vermoord.

Wanneer niet veel later op het strand ook nog een menselijk hart gevonden wordt, is voor de plaatselijke autoriteiten wel duidelijk dat dit geen zaak meer is voor de eigen politie. Daarom wordt deskundigheid van buitenaf ingeroepen en krijgt brigadier Annie Redford (Laura Frasier, The Missing), die tot dan toe hoofdzakelijk ervaring opdeed met verkeersovertredingen en openbare dronkenschap, hulp van de ervaren DCI Lauren Quigley (Siobhan Finneran, Happy Valley).

Quigleys aanwezigheid kan echter niet voorkomen dat er meer doden vallen. Het Monster van Loch Ness mag dan een verzinsel zijn, in de ogenschijnlijk zo hechte gemeenschap van Lochnafoy huist blijkbaar een echt monster en het duurt zes afleveringen van ongeveer een uur voordat duidelijk wordt wie dat is. Niet eerder, want zoals een goed misdaadverhaal betaamt, wordt pas in de allerlaatste aflevering duidelijk hoe de vork precies in de criminele steel zit. Daarvóór is de kijker al een aantal keren flink op het verkeerde been gezet.

In die laatste aflevering worden ook een aantal prangende vragen beantwoord. Waarom bijvoorbeeld is die ene kamer in het huis van de pedante schooldirecteur Craig Petrie (Alastair Mackenzie,Monarch of the Glen) voor iedereen verboden gebied, ook voor zijn vrouw? En waarom wil Mhari Toner (Simone Lahbib, Bad Girls) koste wat het kost voorkomen dat haar zoon Jordan ontwaakt uit zijn comateuze toestand?

Voor Annie Redford is de eerste kennismaking met ‘serious crime’ een bijzondere ervaring; eindelijk doet zij mee met het ‘echte’ politiewerk. Maar zonder slag of stoot verloopt die kennismaking niet. Zij merkt namelijk al snel hoe moeilijk het is een professionele houding te kiezen in een onderzoek waarin zo’n beetje iedereen betrokken is met wie zij al jaren een prima band heeft. Kent zij al die mensen werkelijk door en door of schuilt in een van hen het echte monster van Loch Ness?

The Loch laat zich het best vergelijken met series als Broadchurch en Hinterland, niet in de laatste plaats door het decor waartegen het verhaal zich afspeelt. De imposante natuur van de Schotse Hooglanden krijgt van de regisseur alle aandacht en is bijna een personage op zich geworden. Want Carn Mohr is even fascinerend en dreigend als sommige menselijke personages in de serie. Een paradijs voor wandelaars en bergbeklimmers, een dodelijke val voor een aantal hoofdrolspelers.

Van die drie series overtuigt The Loch echter het minst. Broadchurch staat voor mij nog steeds op nummer één, terwijl Hinterland per seizoen beter wordt. The Loch is onderhoudend, eigenlijk wel meer dan dat, maar als kijker struikel je toch net iets te vaak over allerlei onwaarschijnlijkheden en soms zelfs aperte fouten in het verhaal. Ga je daarop letten, dan wordt het kijkplezier gegarandeerd minder. Mijn advies is dan ook: niet doen. Laat je gewoon meeslepen door een geschiedenis over waarheid en leugen en hoe het verleden zich vroeg of laat onherroepelijk in het heden manifesteert, met alle gevolgen van dien. Dan zul je je geen moment vervelen.
Volg The Loch
Episode 6
Episode 6