8
Conan Miller geeft "The Little Drummer Girl - Seizoen 1 (DVD)" een 8.
Geschreven door Conan Miller op 29 juni 2019.
0
0

The Little Drummer Girl - Seizoen 1 (DVD)

Deze miniserie uit 2018 is gebaseerd op het bekende boek van John Le Carré. Wie zijn werk kent, weet dan al dat het gaat om realistisch weergegeven geheim agenten en contra-terrorisme. Ditmaal zijn het geen Britse en Russische spionnen die elkaars geheimen proberen te stelen. Nee, nu gaat het om de Mossad die jaagt op een Palestijnse terrorist die het op Joodse doelwitten heeft voorzien.

De serie speelt zich af in 1979 en begint met een aanslag. De bom blijkt gemaakt te zijn door ene Khalil, een terrorist die achter meerdere aanslagen zit. Hij is extreem voorzichtig en niet te benaderen. De Mossad bedenkt een gewaagd plan om hem uit de tent te lokken: ze proberen ervoor te zorgen dat hij naar hen toekomt.

Van een goed opgebouwde spionagefilm hoor je een beetje paranoïde te worden.

Een ervaren geheim agent genaamd Martin Kurtz (Michael Shannon, Boardwalk Empire) krijgt de leiding over een klein zelfstandig team. Het doel lijkt eenvoudig: vang Khalil en beëindig zijn gewelddadige carrière. Op slinkse wijze rekruteren ze Charlie, een mooie ambitieuze actrice (Florence Pugh, The Falling) die voor een theatergroep werkt. Ze is jong, links-radicaal en getalenteerd, maar lijkt ook idealistisch en naïef. Zij krijgt de taak om de geliefde van Khalil's broer te spelen en ze reist met een dubbelganger door half Europa om een vals spoor op te zetten.

Voor Charlie is het aanvankelijk slechts een spannend avontuur waarmee ze tijdelijk uit haar sleur kan ontsnappen. Wanneer zij dieper in het bedrog verzeild raakt en beide zijden van de werkelijkheid leert zien, wordt alles een stuk minder romantisch. Haar leven komt steeds meer in gevaar wanneer Khalil op zoek gaat naar de mysterieuze dame die misschien weet waar zijn verdwenen broer is gebleven. Kan Martin de val op tijd laten dichtklappen?

De eerste drie delen gaan vooral over de voorbereidingen die getroffen worden om Charlie te rekruteren en de val voor Khalil op te zetten. In de overige drie delen wordt het verhaal afgerond. Daarna is niets meer hetzelfde als voorheen. Daar kan ik natuurlijk niets over vertellen zonder spoilers weg te geven.

Dit is echt een serie voor liefhebbers van evenwichtig opgebouwde suspense. Subtiel, realistisch en sfeervol wordt het verhaal in zes afleveringen opgebouwd en beëindigd. Verwacht geen urenlange schietpartijen en stoere vechtende helden. De werkelijkheid is een stuk minder opgeblazen. Dat wil echter niet zeggen dat er geen actiescènes zijn, maar het is geen Mission Impossible of James Bond.

Van een goed opgebouwde spionagefilm hoor je een beetje paranoïde te worden. Tijdens deze serie ga je vanzelf bedenken wat ieders beweegredenen zijn om te doen wat ze doen. Is iedereen wie hij zegt dat hij is? Vooral van de zwijgzame Gadi (Alexander Skarsgård, True Blood) krijg je aanvankelijk maar geen hoogte. Van Martin Kurtz is ook snel duidelijk dat hij bereid is alles te doen voor zijn vaderland, ondanks zijn menselijke benadering en vaderlijke charme. Je voelt dat hij alles en iedereen kan opofferen als het nodig is, zelfs onschuldige burgers. En Charlie? Is zij wel wie ze zegt dat ze is? Heeft ze niet door hoe ze gemanipuleerd wordt, of draagt zij ook een masker?

Deze en andere vragen blijven zes afleveringen lang door mijn hoofd spelen. De serie is voor liefhebbers van Le Carré een feest om naar te kijken, voor anderen is het misschien allemaal te subtiel en te langdradig. De karakters zijn driedimensionaal en dat maakt het tot een van de betere miniseries van de laatste tien jaar. Ik zeg: geef het een kans en kijk tot het einde. Misschien wel twee keer. Het is het allemaal waard.

Ik trek een half puntje af van de score vanwege de soms verwarrende montage. Ik houd wel van een intellectuele uitdaging, maar het mag mij niet uit het verhaal trekken. Als de regisseur iets duidelijker had gemaakt waar de flashbacks beginnen en waar het heden weer verdergaat, dan zou ik de serie waarderen met een 8,5. Nu is een 8,0 waarschijnlijk meer op zijn plaats.

Ik heb de serie bekeken vanaf dvd, maar hij is ook op Netflix te vinden. De dvd's bieden een paar extra's maar de hoofdrolspeler blijft de serie zelf. Beeld en geluid zijn goed genoeg voor dit medium. De complete serie en extra's staan op twee schijfjes.

The Little Drummer Girl (2018)
© BBC One
Volg The Little Drummer Girl (2018)