8
Wichita van Rijkom geeft "The Little Drummer Girl (2018) - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 31 januari 2019.
2
0

The Little Drummer Girl (2018) - Seizoen 1

Afgelopen november schreef ik een recensie over de eerste aflevering van The Little Drummer Girl, een Britse miniserie gebaseerd op het gelijknamige boek van John le Carré uit 1983. Nieuwsgierig dat ik was heb ik automatisch het hele seizoen opgenomen maar was ik er nog niet aan toe gekomen verder te kijken. Tot ik een week geleden ineens de titel in mijn opnamelijst zag staan en besloot de serie nog een kans te geven. Ik was destijds niet heel negatief maar ook niet bijster positief. De start was een tikkeltje saai en sommige scènes waren lastig te begrijpen. Toch nam de serie mij in zijn greep en heb ik uiteindelijk in korte tijd de rest van het seizoen afgekeken. Verrassend genoeg intrigeerde het verhaal me naarmate de afleveringen vorderden alsmaar meer en achteraf gezien ben ik zelfs best enthousiast over het geheel. Ik wilde dan ook graag mijn nieuwe mening toelichten in deze recensie over het hele seizoen.

Het verhaal is dan weliswaar veertig jaar oud (speelt zich af in 1979) maar ondanks dat nog altijd zeer relevant.

De jonge Britse Charmain “Charlie” Ross (Florence Pugh) heeft een uitgesproken mening en de droom actrice te worden als ze wordt gerekruteerd door een spionage netwerk. Ze wordt gevraagd de rol van haar leven te spelen, een acteerprestatie die de lijn tussen werkelijkheid en fictie zal doen vervagen en niet zonder gevaren is. Haar opdrachtgever is Martin Kurtz (Michael Shannon), een excentrieke Israëlische spion die de leiding heeft over het onderzoek naar aanslagen die gepleegd worden op joden in Europa. Samen met zijn team zet hij de jacht in op een terrorisme cel die wereldwijd actief is maar ongrijpbaar lijkt. De mysterieuze Peter/Gadi Becker (Alexander Skarsgård, True Blood) wordt speciaal opgeroepen door Kurtz om hem te helpen bij zijn onderzoek en in het bijzonder Charlie te begeleiden. Charlie moet zijn belangrijkste schakel worden in deze zoektocht. Niet wetende waar ze precies mee instemt belandt ze in een strijd tussen de Israëliërs en Palestijnen en wordt ze als pion aan weerszijden ingezet.

The Little Drummer Girl (2018)
© BBC One

Eén van de redenen dat The Little Drummer Girl niet gelijk iedereen meesleept is de complexiteit van het verhaal. Als je niet bekend bent met de geschiedenis op dit gebied komt er een hoop informatie op je af. Het verhaal is dan weliswaar veertig jaar oud (speelt zich af in 1979) maar ondanks dat nog altijd zeer relevant. Nu nog steeds woedt er immers een oorlog tussen Israëliërs en de Palestijnen. Dat de serie zo hedendaags aanvoelt maakt ook dat het verhaal extra meeslepend wordt op den duur. Hoewel de ‘humor’ absoluut niet mijn smaak was, ik weinig met literatuur heb en me ook niet zo bezig hou met de Midden Oosterse politiek heb ik mij toch prima vermaakt. Uiteindelijk gaat het om meer dan spionage en politiek alleen. Er komt ook liefde bij kijken en de vraag wie er nu eigenlijk goed of fout zit in deze situatie is uiteindelijk haast onmogelijk om te beantwoorden. De moeizame maar tegelijkertijd ook hechte werkrelatie tussen Kurtz en Gadi is hier een goed voorbeeld van. In het bijzonder wil ik ook nog even de chemie tussen Charlie en Gadi benoemen. Omdat het acteerwerk tussen hen toch wel het hoogtepunt van de serie is als het aankomt op kracht en overtuiging.

The Little Drummer Girl kent ook psychologische thriller aspecten die tegen het eind van het seizoen de overhand lijken te hebben.

Aan het hoofd van de terroristische cel die wordt onderzocht, staat een familie met in het bijzonder twee machthebbende broers. De oudste broer (Charif Ghattas) lijkt de mastermind van de operatie terwijl de jongste broer (Amir Khoury) door middel van de lezingen die hij geeft in Europa zijn steentje bijdraagt. Hij probeert hiermee sympathisanten te ronselen en heeft zo al door heel Europa verschillende westerse leden voor hun groepering gevonden. The Little Drummer Girl kent ook psychologische thriller aspecten die tegen het eind van het seizoen de overhand lijken te hebben. Mentaal gezien heeft Charlie het zwaar met haar dubbelrol en dit wordt op een erg goede manier in beeld gebracht. Je kunt de twijfels voelen en neemt deze ook deels van haar over op een gegeven moment. Tijdens de pilot had ik al lovende woorden over het acteerwerk en de scènebeelden/filmlocaties maar ook gedurende de rest van de afleveringen stellen deze niet teleur.

Je moet wel van een diepgaand verhaal houden dat zeker niet luchtig of gemakkelijk weg kijkt om deze serie te kunnen waarderen. Na het zien van de finale heeft het verhaal mij ook nog wel een tijdje bezig gehouden. De makers zetten een ouderwets maar eveneens apart sfeertje neer dat tekenend is voor hoe alles op de kijker over komt. Na het zien van het hele seizoen is dit wat mij betreft zeker een aanrader en heeft het verhaal zelfs een kleine maatschappelijke boodschap. Het zet aan tot nadenken over dit soort conflicten en toont de beide kanten van terrorisme en de manier hoe hiermee wordt omgegaan. Ik heb zelf de serie via de BBC bekeken maar momenteel is The Little Drummer Girl in Nederland nog wekelijks te zien op NPO2 en terug te kijken via NPO Start Plus. Heb je dus eens zin in wat anders en spreekt het verhaal je aan, geef deze serie dan zeker eens een kans. Wel alvast één tip, begin met minimaal twee afleveringen om een goede indruk te krijgen want alleen de pilot geeft mijns inziens een wat vertekend beeld.

The Little Drummer Girl (2018)
© BBC One
Volg The Little Drummer Girl (2018)